Гърция и Сърбия: Коридорът Атина-Белград ще осигури мира и просперитета на Балканите
България 05.10.2017 19:32
Модернизацията на железопътния Коридор 10 е стратегически интерес на Сърбия и Гърция. Това заявиха в Белград министрите на транспорта на двете страни.
„Не е достатъчно да имаме само модерна железница от Белград до Будапеща, от огромно значение е да модернизираме пътя на юг“, заяви министърката на строителството и инфраструктурата Зорана Михайлович след нейната среща с гръцкия министър на инфраструктурата, транспорта и съобщенията Христос Спирцис.
Според нея модернизацията на железопътния път от Сърбия, през Македония, до Гърция е особено важно с цел да се спечели време при транспортирането на карго товари, което ще увеличи конкурентността на сръбските фирми.
От своя страна Спирцис изтъкна, че за Атина един от най-големите й приоритети е модернизирането на този път и свързването на Сърбия с пристанищата на Гърция.
„Инфраструктурното свързване на Гърция и Сърбия ще подобри не само връзките във вътрешността на Балканите, но и на целия регион със Средна Европа“, каза Спирцис.
Той предложи изработването на единна транспортна политика за региона, което ще наложи общи стандарти и ще насърчи и улесни превоза на хора и стоки.
„Време е жителите от региона да почувстват сигурността, която имат жителите на Средна Европа, което ще бъде невъзможно без осъществяването на проектите. За това Коридор 10 както в миналото, така и днес, но и в бъдеще може да бъде фактор за осигуряването на мира в целия регион“ , добави Спирцис.
Репортерът на БГНЕС припомня, че Коридор 10 е предшестван от оста Атина-Белград, която е създадена в резултат на неуспешните за България Междусъюзническа /1913 г./ и Първа световна войни /1914-1918 г./. Тогава Сърбия и Гърция получават обща граница за сметка на придобивките си във Вардарска и Егейска Македония.
Това позволява на тези две страни да държат в изолация – транспортна и икономическа България в продължение на десетилетия, като пренасочват движението на стоки и хора по линията Белград – Солун през Скопие и Вардарската долина.
Краят на тази негативна за България ситуация дойде в началото на 90-те години на ХХ век, когато се разпадна Югославия. Тя даде възможност за създаването на независима Република Македония, която прекъсна топлата връзка Белград-Атина. Пак тогава в края на 90-те години се появи и идеята за изграждането на Коридор 8, който през Република Македония ще свърже България и Албания, Черно с Адриатическо море, осигуряващ възможност за развитие по оста Изток-Запад на тези три държави като равноправни партньори. /БГНЕС
„Не е достатъчно да имаме само модерна железница от Белград до Будапеща, от огромно значение е да модернизираме пътя на юг“, заяви министърката на строителството и инфраструктурата Зорана Михайлович след нейната среща с гръцкия министър на инфраструктурата, транспорта и съобщенията Христос Спирцис.
Според нея модернизацията на железопътния път от Сърбия, през Македония, до Гърция е особено важно с цел да се спечели време при транспортирането на карго товари, което ще увеличи конкурентността на сръбските фирми.
От своя страна Спирцис изтъкна, че за Атина един от най-големите й приоритети е модернизирането на този път и свързването на Сърбия с пристанищата на Гърция.
„Инфраструктурното свързване на Гърция и Сърбия ще подобри не само връзките във вътрешността на Балканите, но и на целия регион със Средна Европа“, каза Спирцис.
Той предложи изработването на единна транспортна политика за региона, което ще наложи общи стандарти и ще насърчи и улесни превоза на хора и стоки.
„Време е жителите от региона да почувстват сигурността, която имат жителите на Средна Европа, което ще бъде невъзможно без осъществяването на проектите. За това Коридор 10 както в миналото, така и днес, но и в бъдеще може да бъде фактор за осигуряването на мира в целия регион“ , добави Спирцис.
Репортерът на БГНЕС припомня, че Коридор 10 е предшестван от оста Атина-Белград, която е създадена в резултат на неуспешните за България Междусъюзническа /1913 г./ и Първа световна войни /1914-1918 г./. Тогава Сърбия и Гърция получават обща граница за сметка на придобивките си във Вардарска и Егейска Македония.
Това позволява на тези две страни да държат в изолация – транспортна и икономическа България в продължение на десетилетия, като пренасочват движението на стоки и хора по линията Белград – Солун през Скопие и Вардарската долина.
Краят на тази негативна за България ситуация дойде в началото на 90-те години на ХХ век, когато се разпадна Югославия. Тя даде възможност за създаването на независима Република Македония, която прекъсна топлата връзка Белград-Атина. Пак тогава в края на 90-те години се появи и идеята за изграждането на Коридор 8, който през Република Македония ще свърже България и Албания, Черно с Адриатическо море, осигуряващ възможност за развитие по оста Изток-Запад на тези три държави като равноправни партньори. /БГНЕС
CHF
|
1 | 2.10033 |
GBP
|
1 | 2.21976 |
RON
|
10 | 3.8459 |
TRY
|
100 | 4.00779 |
USD
|
1 | 1.69175 |
Последни новини
- 14:57 Защо Кейти Пери и Джъстин Трюдо може да са идеална двойка?
- 14:46 Делян Пеевски честити професионалния празник на българската полиция
- 14:34 Продължава издирването на 20-годишната Стефани
- 14:23 Киев: Русия извърши мащабна атака срещу украинската енергийна система, спря токът в няколко области
- 14:10 Командос: Джипът на президента Първанов в Кербала бе улучен два пъти, само късмет ни спаси
- 13:57 Обвииха извършителя на опита за умишлено убийство на жена в центъра на Благоевград
- 13:47 Извънредно проучват на качеството на въздуха във Велико Търново
- 13:36 Алкарас остана доволен от тренировка със Синер, но глезенът още го притеснява