Flightradar: Самолетът не е кръжал час над Пловдив и GPS сигналът е бил добър

България 02.09.2025 09:15 Снимка: ДНЕС+

Flightradar: Самолетът не е кръжал час над Пловдив и GPS сигналът е бил добър

Наблюдаваме медийните съобщения за GPS смущения, засягащи самолета,превозващ Урсула фон дер Лайен до Пловдив, България. Някои доклади твърдят, че самолетът е бил в режим на изчакване в продължение на 1 час, пише Flightradar. Това е, което можем да заключим от нашите данни.

- Полетът  е продължил 1 час и 57 минути, както е било по план.

- Транспондерът на самолета е отчел добро качество на GPS сигнала от излитане до кацане.

Припомняме, че Русия отрече да има участие в инцидента със самолета с фор дер Лайен, при който беше деактивирана GPS навигацията на летището в Пловдив, което наложи самолетът да кацне с помощта на хартиени карти.

Пред "Файнейшъл таймс" говорителят на Кремъл Дмитрий Песков е заявил, че "информацията ви е неправилна".

Предполага се, че руска хакерска атака е изключила GPS навигацията напловдивското летище. Както от ЕК, така и от Министерския съвет потвърдиха за инцидента.

Лидерът на ДСБ и народен представител от ПП-ДБ Атанас Атанасов настоя за отстраняването на и.ф. председателя на ДАНС Деньо Денев.

Фон дер Лайен пристигна в България с полет от Варшава. Тя се срещна с министър-председателя Росен Желязков и двамата посетиха ВМЗ-Сопот. Председателката на ЕК е на обиколка в държавите на първа линия в ЕС, за да обсъди усилията за подобряване на отбранителната готовност на блока в отговор на войната на Русия срещу Украйна.

По повод инцидента говорителката на ЕК Ариана Подеста заяви, че "ние, разбира се, сме наясно и в известен смисъл - свикнали със сплашванията, които са редовна част от враждебното поведение на Русия. Това само ще подсили нашия непоклатим ангажимент да засилим отбранителните способности за Украйна. Всъщност, този инцидент подчертава неотложността на мисията, която председателката извършва в страните членки на първа линия тези дни. Там тя видя от първа ръка ежедневните предизвикателства от заплахите, идващи от Русия и нейните проксита. Разбира се, ЕС ще продължи да инвестира в отбраната и готовността на Европа още повече след този инцидент".

Директорът на Летище Пловдив: Не е имало проблеми с полета и кацането на Фон дер Лайен

Директорът на пловдивското летище Красимир Пешев категорично отрече с полета и кацането на Урсула фон дер Лайен да е имало притеснение, още повече, че самият той през цялото време го е следил на флайт радар. Пешев обясни, че е рутинна практика, ако има проблем с едната система за кацане ERNAV, да се ползва друга - в случая ILS, както е станало вчера. 

"Това е решение на пилота и е рутинна практика", заяви Красимир Пешев пред БНР и отрече твърдението на британското издание "Файненшъл таймс", че самолетът с председателя на ЕК е кръжал 1 час преди да се приземи. 

По думите на шефа на пловдивското летище не е имало заплаха за пътника в нито един момент.

Аудиозапис запечатва разговора между контролната кула и екипажа от полета на Урсула фон дер Лайен в неделя, когато стана ясно, че са имали проблем с джипиес системите. На него се чува как пилотът съобщава до кулата, че имат проблеми с GPS (джипиес картите) и иска разрешение за кацане чрез система за кацане по прибори ILS (Instrument Landing System).

"Преминавате по процедурен контрол. Ако желаете – продължете по ILS X-ray (процедура по снижаване според профила", отговаря мъжът от контролната система на летище Пловдив.

Решение на пилота е коя е от двете действащи на Летище Пловдив навигационни системи да избере.

Полетът е осъществен, след като е използвана старата наземна навигационна система.

Записът е от LIVE ATC - сайтът за предавания на живо от кулите за контрол на въздушното движение и радарни съоръжения по целия свят.

Причината за проблема е изчезването на спътниковия сигнал до навигационната система на самолета. След като се чува, че пилотът съобщава за възникналия проблем, ръководството на въздушното движение незабавно е предложило алтернативен подход, след което не се прекъсва връзката с екипажа до кацането.

Пилотът на самолета на председателя на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен не е бил притеснен при кацането на летището в Крумово и не е подал позивни за аварийна ситуация.

Това става ясно от записа на разговора му с диспечера от аеропорта непосредствено преди приземяването. 

Достъп до него има в специализирания сайт liveatc.net, в който в реално време може да се слушат разговорите между кулата на съответното летище и пилотите, както и записите от тях седмица по-късно, обясни пред "Марица" Славчо Пейков, който от дълги години има интереси към авиацията. 

Записът е с много лошо качество, но въпреки това става ясно, че се дават упътвания на пилота за инструментално кацане на писта 30, след като той е обяснил, че има малък проблем с GPS. Затова е и отменено първоначалното насочване към писта 12, защото на нея приземяването става само чрез джипиес. 

По време на разговора няма подадени позивни за проблем PAN-PAN и MAYDAY, както и няма код за аварийна ситуация SQUAWK 7700.

На записа се чува как пилотът съобщава до кулата, че имат проблеми с GPS (джипиес картите) и иска разрешение за кацане чрез система за кацане по прибори ILS (Instrument Landing System).

"Преминавате по процедурен контрол. Ако желаете - продължете по ILS X-ray" (процедура по снижаване според профила), отговаря мъжът от контролната система на летище Пловдив.

В същото време директорът на пловдивското летище Красимир Пешев категорично отрече с полета и кацането на Урсула фон дер Лайен да е имало притеснение, още повече, че самият той през цялото време го е следил на флайт радар. Пешев обясни, че е рутинна практика, ако има проблем с едната система за кацане ERNAV, да се ползва друга - в случая ILS, както е станало вчера. 

"Това е решение на пилота и е рутинна практика", заяви Красимир Пешев пред БНР и отрече твърдението на британското издание "Файненшъл таймс", че самолетът с председателя на ЕК е кръжал 1 час преди да се приземи. 

По думите на шефа на пловдивското летище не е имало заплаха за пътника в нито един момент. 

Полетът на Урсула фон дер Лайен е бил изпълняван със самолет, нает от Европейската комисия.

Днес британското издание "Файненшъл таймс" написа, че руска намеса е изключила навигациите на летището в Пловдив и е възпрепятствала кацането на самолета на председателката на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен у нас в неделя. Без GPS, екипажът бил принуден да използва хартиени карти и да приземи ръчно машината на пистата, твърди публикацията. 

Малко по-късно от пресслужбата на кабинета "Желязков" потвърдиха, че по време на подход за кацане на летището в Града под тепетата е изчезнал GPS сигналът. "По време на полета на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета. По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. С цел осигуряване безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане", обявиха от правителствената пресслужба. Оттам уточниха още, че пренасочване на полета не се е наложило. "По предварително планирана и съгласувана програма с екипа на ЕК, кацането беше предвидено на летище Пловдив", добавят оттам. 

Европейската комисия е била уведомена от българските власти за инцидента със заглушаването на GPS сигнала по време полет над Пловдив на самолета, с който е пътувала председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, заявиха говорителките на ЕК Ариана Подеста и Анна-Кайса Иконен, цитирани от БТА. По техните думи българските власти са уведомили ЕК, че подозират, че инцидентът е бил причинен от руска намеса. 

Москва категорично отрече. 

"Може да потвърдим, че действително е имало GPS смущения, но самолетът е кацнал безопасно в България. Българските власти ни информираха, че подозират умишлена намеса от страна на Русия", заяви Подеста пред журналисти в Брюксел. Тя подчерта, че подобни действия са част от враждебното поведение на Москва, към което ЕС вече е привикнал, но те само засилват ангажимента на ЕС към укрепване на отбранителните способности и подкрепата за Украйна. 

Тази вечер вътрешният министър Даниел Митов пък заяви пред БНТ: "С категоричност можем да кажем, не става въпрос за кибератака. Оттук нататък ще съдействаме на другите институции, които са натоварени с това да извършат оперативните действия по изследването на въпросния проблем и достигането на истината такава, каквато е". 

Фон дер Лайен беше на обиколка в държавите на фронтовата линия на ЕС, за да обсъди усилията за подобряване на отбранителната готовност на блока в отговор на войната на Русия срещу Украйна. В неделя тя пристигна в България от Полша, а на летището я посрещна премиерът Росен Желязков, който я отведе във ВМЗ-Сопот.

Така нареченото GPS заглушаване и фалшифициране, което изкривява или предотвратява достъпа до сателитната навигационна система, традиционно се използва от военните и разузнавателните служби за защита на чувствителни обекти, но все по-често се използва от страни като Русия като средство за диверсии.

ЕС предупреди, че нарастващото GPS заглушаване рискува да причини голяма самолетна катастрофа.

Това не е първият подобен случай със самолета на високопоставен политик.

През април 2024 г. самолет на Finnair не успя да се приземи на естонското летище Тарту заради проблеми с GPS и се върна в Хелзинки. 

През март 2024 г. стана известен случаят с министъра на отбраната на Великобритания, сигналът на чийто самолет бе заглушен, напомня gpsjam.org. Но той е само един от 46 000 случая на самолети, които се сблъскват с проблеми в навигацията над Балтийско море. Според експертите в повечето случаи вина има Русия. 

От август 2023 г. до края на март 2024 г. броят на случаите на заглушаване или подмяна на GPS-сигнала са увеличили от 50 до 350 седмично, пресметна The Sun. В частност за проблеми със спътниковата навигация британски екипажи от Ryanair са съобщили 2309 пъти, Wizz Air — 1368 пъти, British Airways — 82 пъти.

Влошаването на точността на навигацията се обяснява със загуба на сигнал в американската глобална система за позициониране GPS или европейската Galileo или използване на лъжлив сигнал, който излъчва самолетът, от който излиза, че е на различно място от действителното. Източник от авиационния отрасъл казва пред The Sun: "Руснаците пращат фалшифицирана информация. Това е много опасно". 

По думите на Джек Уотлинг, военен експерт от Кралския обединен институт за изследвания в отбраната, руските военни отдавна "заглушават GPS като враждебен акт, насочен през границите на страните от НАТО." 

Само преди няколко месеца - на 7 февруари т.г., мистериозен дрон дълго кръжа в района на летището в София, като и при него имаше съмнения за хакване и провокация. Инцидентът тогава  предизвика сериозно безпокойство и заради него бяха забавени шест полета. По правило големи дронове като използвания в този случай са тип военни и служат за шпионаж и за наблюдение. 

Тогава беше обяснено, че над летище София е навлязъл голям дрон тип "Крило". който тежи около 30 кг., с около 1,5 м дължина на крилата, не се продава масово и се изискват специални умения за неговото управление. Още по-притеснително бе, че дронът е застанал на полосата за кацане на самолетите и след като те са пренасочени, и той се е преместил. Дронът може да бъде управляван на разстояние до 40 километра.

Председателят на Асоциацията на българската авиационна индустрия Тодор Иванджиков допусна по онова време, че той е бил хакнат.  "В повечето дронове, в софтуера им е заложено летището като забранена зона. Този дрон явно е хакнат или е произведен тук, пипнат е софтуерът, така че да минава навсякъде, включително и през цялото летище", коментира експертът.

Още по темата

CHF CHF 1 2.08444
GBP GBP 1 2.25794
RON RON 10 3.85484
TRY TRY 100 4.06062
USD USD 1 1.66951