
България 02.09.2025 12:51 Снимка: ДНЕС+
Директорът на Летище Пловдив: Не е имало проблеми с полета и кацането на Фон дер Лайен
Директорът на пловдивското летище Красимир Пешев категорично отрече с полета и кацането на Урсула фон дер Лайен да е имало притеснение, още повече, че самият той през цялото време го е следил на флайт радар. Пешев обясни, че е рутинна практика, ако има проблем с едната система за кацане ERNAV, да се ползва друга - в случая ILS, както е станало вчера.
"Това е решение на пилота и е рутинна практика", заяви Красимир Пешев пред БНР и отрече твърдението на британското издание "Файненшъл таймс", че самолетът с председателя на ЕК е кръжал 1 час преди да се приземи.
По думите на шефа на пловдивското летище не е имало заплаха за пътника в нито един момент.
Аудиозапис запечатва разговора между контролната кула и екипажа от полета на Урсула фон дер Лайен в неделя, когато стана ясно, че са имали проблем с джипиес системите. На него се чува как пилотът съобщава до кулата, че имат проблеми с GPS (джипиес картите) и иска разрешение за кацане чрез система за кацане по прибори ILS (Instrument Landing System).
"Преминавате по процедурен контрол. Ако желаете – продължете по ILS X-ray (процедура по снижаване според профила", отговаря мъжът от контролната система на летище Пловдив.
Решение на пилота е коя е от двете действащи на Летище Пловдив навигационни системи да избере.
Полетът е осъществен, след като е използвана старата наземна навигационна система.
Записът е от LIVE ATC - сайтът за предавания на живо от кулите за контрол на въздушното движение и радарни съоръжения по целия свят.
Причината за проблема е изчезването на спътниковия сигнал до навигационната система на самолета. След като се чува, че пилотът съобщава за възникналия проблем, ръководството на въздушното движение незабавно е предложило алтернативен подход, след което не се прекъсва връзката с екипажа до кацането.
Пилотът на самолета на председателя на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен не е бил притеснен при кацането на летището в Крумово и не е подал позивни за аварийна ситуация.
Това става ясно от записа на разговора му с диспечера от аеропорта непосредствено преди приземяването.
Достъп до него има в специализирания сайт liveatc.net, в който в реално време може да се слушат разговорите между кулата на съответното летище и пилотите, както и записите от тях седмица по-късно, обясни пред "Марица" Славчо Пейков, който от дълги години има интереси към авиацията.
Записът е с много лошо качество, но въпреки това става ясно, че се дават упътвания на пилота за инструментално кацане на писта 30, след като той е обяснил, че има малък проблем с GPS. Затова е и отменено първоначалното насочване към писта 12, защото на нея приземяването става само чрез джипиес.
По време на разговора няма подадени позивни за проблем PAN-PAN и MAYDAY, както и няма код за аварийна ситуация SQUAWK 7700.
На записа се чува как пилотът съобщава до кулата, че имат проблеми с GPS (джипиес картите) и иска разрешение за кацане чрез система за кацане по прибори ILS (Instrument Landing System).
"Преминавате по процедурен контрол. Ако желаете - продължете по ILS X-ray" (процедура по снижаване според профила), отговаря мъжът от контролната система на летище Пловдив.
![]() |
1 | 2.08444 |
![]() |
1 | 2.25794 |
![]() |
10 | 3.85484 |
![]() |
100 | 4.06062 |
![]() |
1 | 1.66951 |
Последни новини
- 16:58 Стартира 13-ото издание на конкурса „Най-добра българска фирма на годината“
- 16:51 МААЕ заяви, че е открила следи от уран в Сирия в обект, бомбардиран от Израел
- 16:44 Жечо Станков: Еврозоната ще донесе по-ниски разходи за енергетиката и стабилни цени за потребителите
- 16:36 Китай въвежда пробно за 1 година безвизов режим за руски граждани
- 16:29 Жерар Депардийо ще се изправи пред съда по делото за изнасилване
- 16:20 BMW представя визия за бъдещето на градската мобилност
- 16:12 Трима наши ученици с естествен интелект спечелиха бронз на олимпиада в Пекин за изкуствен интелект
- 16:05 Цветанка Андреева: Готви се напрегнат политически сезон с радикални атаки срещу управлението