Динев: 70 млн.лв. дефицит за тази година ще има по поддръжка на жп транспорта

България 07.05.2009 13:13

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев и генералният директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) Антон Гинев се срещнаха днес в Министерството на транспорта с главния изпълнителен директор на Австрийските федерални железници -Експлоатация на инфраструктурата (OВВ-Infrastruktur Betrieb AG) Арнолд Шифер. Тримата разговаряха за инсталирането на нова система за контрол на влаковите състави в българските железници.

Новата система ще повиши сигурността на движение на влаковете и безопасността на пътниците и товарите. На срещата присъства и Иван Бакалски, директор Поделение „Сигнализация и телекомуникации” в НКЖИ.

В началото на месец ноември 2008 г. генералният директор на НКЖИ Антон Гинев и директорът на Австрийски федерални железници Арнолд Шифер подписаха договор за предоставяне на техническото устройство. Договорът между НКЖИ и OВВ е в рамките на подписания през 2007 г. Меморандум за сътрудничество между двете компании.

Устройството, което ще бъде монтирано на жп линията между Зимница и Стралджа, ще диагностицира прегряванията на ходовата част на вагоните и една високоточна везна, която ще измерва натоварването и разпределението на товарите по време на движението на влаковете. Благодарение на това устройство НКЖИ още повече ще повиши безопасността на движение на влаковете и ще намали износването на релсовия път, което от своя страна ще намали разходите за поддръжка на железопътната инфраструктура. Детекторите, които ще следят прегряването на лагерни букси и спирачни повърхности (дискове на пътническите вагони и колела на товарни и пътнически вагони), както и електронната везна, която ще контролира натоварването и неговото разпределение, ще извършват измерванията в движение, без да се ограничава скоростта на влаковете в участъка, която е 130 км в час.

Електронна система ще извършва обработка на данните от измерванията и ще изпраща резултатите, както и съответните алармени сигнали, в съседните гари за предприемане на действия за спиране на влаковете и изваждане на неизправните вагони при наличие на прегрявания, претоварване или неправилно разпределение на товара, което би застрашило сигурността на пътниците и товарите.

НКЖИ планира поставянето и на още три устройства за контрол на влаковите състави. Едно от тях ще бъде инсталирано в участъка Калотина – Драгоман. Средствата за него ще бъдат осигурени от държавния бюджет. Другите две съоръжения ще следят за безопасността на движението на влакове в участъка Димитровград – Свиленград. Те ще бъдат финансирани със средства по програма ИСПА, в рамките на проекта за модернизация на жп линията Пловдив – Свиленград.

Чрез австрийска система ще се следи за изправността на вагоните и локомотивите по 3-а главна жп линия. В продължение на две седмици екип от специалисти на OВВ и НКЖИ проведоха изпитания на монтираните устройства за обективен контрол на влаковете в междугарието Зимница-Стралджа. Чрез тях за първи път в България ще е възможно да се откриват загрети буксови лагери на колоосите и блокирали спирачки на движещи се локомотиви и вагони. Загретите букси и блокиралите спирачки са сред основните причини за жп катастрофите. Загретите букси предизвикват счупване на осни шийки и дерайлиране на вагони. Блокирането на спирачките вследствие на прегряване пък води до разхлабени бандажи и счупване на колела и дерайлиране. Освен това блокиралите спирачки могат да предизвикат пожари и са основната причина за образуването на т.нар. плоски места (окопаване на бандажите). В същия участък е поставена електронна везна за следене на осното натоварване, общото тегло на вагоните и разпределението на товара в тях. Правилното разпределение на товара във вагоните е изключително важно за безопасността на движението, но досега също почти не се контролираше. Вагоните дерайлират в участъци от жп мрежата, където има допълнително съчетание от криви и други фактори, като амортизирани линии и пр.

Първото устройство е монтирано в участъка Зимница – Стралджа, защото там вече е монтирана система за контрол скоростта на влаковете ETCS. Тя автоматично контролира скоростта, като игнорира машинистите. Добре е устройствата за откриване на загрети букси и спирачки да се обвързват със системи за контрол на скоростта, така че ако някой вагон създава опасност да дерайлира и разруши жп линията, влаковете да бъдат спрени автоматично още на първия сигнал.

Цялата техника се предоставя на НКЖИ от Компанията за експлоатация на жп инфраструктурата на OВВ-Infrastruktur Betrieb AG (Австрийски федерални железници - Експлоатация на инфраструктурата АД)., за безвъзмездно ползване за една година. НКЖИ поема само разходите по транспортирането й до България, по подготовката на кабелните канали и трасета, по климатизацията на кабината, в която са монтирани електронните устройства. Електрониката анализира резултатите от датчиците и ги изпраща в съседните гари, за да предприемат мерки за изваждане на повредените вагони от влаковете. За целта техниката е снабдена със система за броене на оси, благодарение на която веднага става ясно кой точно вагон има загрели букси или спирачки. За сметка на НКЖИ е и обучението на персонала по поддръжката на техниката, което е извършено от ОВВ-Infrastruktur. След изтичането на едногодишния гратисен период НКЖИ ще реши дали устройствата са ефективни и съответно да ги купи или върне.

CHF CHF 1 2.11441
GBP GBP 1 2.21674
RON RON 10 3.84726
TRY TRY 100 3.99948
USD USD 1 1.68956