Демонтажът на „Пионер” спрян от радикален протест

България 27.06.2011 17:05

Протестиращи успяха да спрат демонтажа на железопътната линия към гара "Пионер". Десетки хора седнаха на линията и не позволиха преминаването на машини по трасето. Преди това те дори успяха да откачат вагон от една от композициите, разположени на гарата, с който да блокират трасето. Участъкът от „Хладилника” до „Пионер” обаче вече е отстранен.

Сред протестиращите бяха представители на фирми, чийто бизнес е засегнат от демонтажа, жители на района, представители на организации, които се борят за оцеляване на железниците, младежи от ВМРО. Те пресрещнаха и идващата за изнасяне на демонтираните релси композиция, качиха се по вагоните й принудиха машинистите да я спрат.

Спешно на мястото пристигнаха шефът на Националната компания „Железопътна инфраструктура” Милчо Ламбрев и главният архитект на Столичната община Петър Диков. Те увещаваха протестиращите, че премахването на релсите е за доброто на София. Стигна се до намеса на полицейски части.

Общинският съветник от ВМРО Ангел Джамбазки заяви, че трасето на линията е на практика готов транспортен коридор и след ремонт и обезопасяване може да се ползва за вътрешноградски релсов транспорт. Това трасе пресича най-големите булеварди на София безконфликтно, демонтирането му е разхищение, поясни Джамбазки. Той припомни, че и унищожаването на гара „Сердика” преди десетилетие е било обявено като изграждане на парк. „Идете да видите има ли го парка”, иронично призова заместник-председателят на ВМРО. По думите му случващото се е демонтаж на държавността.

От премахването на линията сериозни загуби ще понесат няколко фирми, в чиито складове и цехове работят около 400 души. Само осигуровките, които фирмите внасят в хазната, надхвърлят милион лева. Част от фирмите започват съдебни действия заради демонтажа, който слага край на действащите им договори за доставки по линията.

Преди седмици транспортният министър Московски обеща демонтажът на трасето да бъде спрян, докато се разглеждат други възможности за употреба на линията. Такива разработки съществуват от години и са дело на специалисти в областта на урбанистиката и железопътния транспорт. В същото време обаче, по силата на мистериозна обществена поръчка за стотици хиляди левове, демонтажът започна с пълна пара.

Както е известно, премиерът Борисов обаче настоява за демонтаж на трасето, защото пречело на новата спортна зала. В същото време линията дава възможност за изграждане на т. нар. „лека железница”, която да свърже новата зала с гара „Подуене”, „Слатина”, метростанции и други ключови места в столицата. Този вариант обаче не се разглежда от управляващите, които очевидно са намерили инвеститор за апетитния терен на гара „Пионер”.

Организаторите на събитието заявиха, че няма да се откажат от действията си и се заканиха на оригинални и неочаквани форми на протест. Това беше третата акция от началото на кампанията. Преди две седмици протестиращите връчиха на министър Московски подробен план за развитието на трасето към „Пионер” и „Хладилника”. Лозунгите им бяха „Направете нещо ново, не разрушавайте построеното” и „Три пъти мисли и не режи”.

CHF CHF 1 2.09898
GBP GBP 1 2.27798
RON RON 10 3.9295
TRY TRY 100 4.45449
USD USD 1 1.70428