България и 7 държави от ЕС се противопоставят на регламента за автомобилните емисии

България 23.05.2023 08:32 Снимка: ДНЕС+

България и 7 държави от ЕС се противопоставят на регламента за автомобилните емисии

Осем държави - членки на ЕС, сред които Франция, Италия и Полша, призоваха Брюксел да се откаже от планираните ограничения за емисиите на автомобилите. Страните предупредиха, че те рискуват да навредят на инвестициите, съобщи АФП. 

Агенцията се позова на документ, с който се е запознала  в понеделник.

В края на миналата година ЕС предложи промени, известни като стандартите "Евро 7", за да се намали замърсяването на въздуха от новите автомобили, продавани в Европа, с ограничения за замърсители като азотни оксиди и въглероден оксид.

Ограниченията трябваше да влязат в сила през юли 2025 г.

"Противопоставяме се на всякакви нови правила за емисиите на отработени газове (включително нови изисквания за изпитване или нови пределни стойности на емисиите) за леки автомобили и микробуси".

Това написаха държавите - България, Чешката република, Франция, Унгария, Италия, Полша, Румъния и Словакия.

"Тези нови правила ще отклонят инвестициите на индустрията от постигането на пътя на прехода към нулево нетно замърсяване", допълват те в писмото, изпратено до държавите членки.

Франция и Италия имат големи автомобилни индустрии, но не толкова големи, колкото германската.

По-рано тази година ЕС се споразумя за планирано постепенно спиране на продажбите на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, до 2035 г., тъй като настоява за 100-процентно електрическо задвижване.

Забраната на двигателите с вътрешно горене е от ключово значение за амбициозните планове на ЕС да се превърне в "климатично неутрална" икономика до 2050 г., с нулеви нетни емисии на парникови газове.

По данни на ЕС замърсяването на въздуха, свързано с автомобилния транспорт, е причина за 70 000 смъртни случая всяка година.

Проектът призовава за намаляване на емисиите на азотни оксиди (NOx) - азотен оксид и азотен диоксид, които причиняват смог и киселинни дъждове - с 35 % от леките автомобили и 56 % от камионите и автобусите в сравнение с предишните правила.

Автомобилната индустрия се противопоставя на по-строгите стандарти за бензиновите и дизеловите превозни средства, като настоява, че те ще имат много малко положително въздействие върху околната среда, тъй като индустрията преминава към електрически автомобили.

Активисти за опазване на околната среда твърдят, че ограниченията на ЕС не са достатъчни за справяне със замърсяването на въздуха, като обвиняват Брюксел, че се съгласява с натиска на автомобилното лоби.

27-те държави членки трябва да намерят обща позиция въпреки различията си, преди да започнат вероятно напрегнатите преговори с Европейския парламент.

Италианският министър на бизнеса Адолфо Урсо призова в понеделник Европейската комисия, изпълнителния орган на ЕС, да бъде "разумна и прагматична".

Германия, която е най-големият производител на автомобили в ЕС, не подписа текста, но преди това изрази загриженост относно по-строгите стандарти за нейните предприятия.

Коалиционното правителство на Германия, съставено от зелени, социалдемократи и либерали, трудно намери общ език по въпроса.

CHF CHF 1 1.9984
GBP GBP 1 2.28811
RON RON 10 3.93061
TRY TRY 100 5.63567
USD USD 1 1.82481