България 17.10.2024 15:30 Снимка: ДНЕС+
Бизнесът и гражданите спестили над 1 млн. лв. чрез Централния регистър на особените залози
Електронните услуги, които Информационно обслужване внедри в Централния регистър на особените залози (ЦРОЗ), са спестили на гражданите и бизнеса близо 1 млн. лв. за последните 14 месеца. Това съобщават от Информационно обслужване.
От организацията поясняват, че за посочения период са подадени над 36 000 заявления по електронен път. Това е спестило 50% от изискуемата такса, която се плащаше на гише преди 1 юли 2023 г. Най-много са подадените заявления за учредяване на залог, следван от заявките за лизинг и запори. Издадени са близо 14 000 удостоверения по електронен път, което е спестило значително време и близо 200 000 лв. на гражданите и бизнеса.
Изпълнителният директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов посочи, че с пускането в експлоатация на новата информационна система на Централния регистър на особените залози, е завършена цялостната реформа в регистърното производство. Според него с въвеждането на регистъра са решени дългогодишни проблеми и е осигурена пълна публичност, прозрачност и проследимост на процесите. Платформата гарантира спазване на поредността на вписванията, което е изключително важно за регистърното производство и се превърна в гарант за кредитните институции, поясни той.
Новият регистър е изцяло публичен и предоставя електронни услуги за всеки етап от подаване на заявления за вписване или промяна в обстоятелства по залог, обявяване на актове и други свързани действия по закон, до издаване на удостоверения и генериране на справки. Освен електронните услуги за граждани, ЦРОЗ има напълно функционално и изцяло електронен автоматизиран обмен със системата на Национална агенция за проходите (НАП) по отношение на запорите на имущество в обхвата на Закона за особените залози.
За последните 14 месеца, откакто информационната система на ЦРОЗ влезе в експлоатация, са подадени общо над 150 000 заявления, от които над 64 % са през автоматизирания обмен с НАП. За тях такса не се дължи. Други 30% са подадени по електронен път през Електронния портал за заявяване на електронни административни услуги на Агенция по вписванията. Подадените заявления на гише са намалели до незначителните 9 400 броя. Средно на ден се обработват по близо 320 заявления, което е в пъти повече, в сравнение с обработката на документите на гише, както това се случваше преди 1 юли 2023 г.
Възможността да се подават заявления по електронен път спестява значително време на гражданите, а от друга страна облекчава натовареността на служителите в службите по вписванията. От общия брой подадени заявления едва 9 % са отказани, което се дължи на по-малки допускани грешки или липсващи документи при използването на електронните административни услуги, посочват от Информационно обслужване.
CHF | 1 | 2.10101 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92942 |
TRY | 100 | 5.33811 |
USD | 1 | 1.85176 |
Последни новини
- 21:13 Хороскоп за събота, 30 ноември 2024 г.
- 19:31 Колко често да сменяме чорапите си (вероятно го правим по-рядко, отколкото трябва)
- 19:22 Известен адвокат обясни, защо съдебната реформа не е само „кой точно ще е главен прокурор?!“
- 19:13 Хлябът, който да ядем за по-нисък холестерол и кръвна захар
- 19:03 Разградчанин стана жертва на онлайн измама за 48 000 лв.
- 18:54 Безопасно ли е да слагаме алуминиево фолио в съдомиялната машина
- 18:43 Рекордно ниски температури в Турция, паднаха до минус 20 градуса
- 18:31 Над 30 загинали при наводнения и свлачища в Индонезия и Малайзия