България 17.10.2024 15:30 Снимка: ДНЕС+
Бизнесът и гражданите спестили над 1 млн. лв. чрез Централния регистър на особените залози
Електронните услуги, които Информационно обслужване внедри в Централния регистър на особените залози (ЦРОЗ), са спестили на гражданите и бизнеса близо 1 млн. лв. за последните 14 месеца. Това съобщават от Информационно обслужване.
От организацията поясняват, че за посочения период са подадени над 36 000 заявления по електронен път. Това е спестило 50% от изискуемата такса, която се плащаше на гише преди 1 юли 2023 г. Най-много са подадените заявления за учредяване на залог, следван от заявките за лизинг и запори. Издадени са близо 14 000 удостоверения по електронен път, което е спестило значително време и близо 200 000 лв. на гражданите и бизнеса.
Изпълнителният директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов посочи, че с пускането в експлоатация на новата информационна система на Централния регистър на особените залози, е завършена цялостната реформа в регистърното производство. Според него с въвеждането на регистъра са решени дългогодишни проблеми и е осигурена пълна публичност, прозрачност и проследимост на процесите. Платформата гарантира спазване на поредността на вписванията, което е изключително важно за регистърното производство и се превърна в гарант за кредитните институции, поясни той.
Новият регистър е изцяло публичен и предоставя електронни услуги за всеки етап от подаване на заявления за вписване или промяна в обстоятелства по залог, обявяване на актове и други свързани действия по закон, до издаване на удостоверения и генериране на справки. Освен електронните услуги за граждани, ЦРОЗ има напълно функционално и изцяло електронен автоматизиран обмен със системата на Национална агенция за проходите (НАП) по отношение на запорите на имущество в обхвата на Закона за особените залози.
За последните 14 месеца, откакто информационната система на ЦРОЗ влезе в експлоатация, са подадени общо над 150 000 заявления, от които над 64 % са през автоматизирания обмен с НАП. За тях такса не се дължи. Други 30% са подадени по електронен път през Електронния портал за заявяване на електронни административни услуги на Агенция по вписванията. Подадените заявления на гише са намалели до незначителните 9 400 броя. Средно на ден се обработват по близо 320 заявления, което е в пъти повече, в сравнение с обработката на документите на гише, както това се случваше преди 1 юли 2023 г.
Възможността да се подават заявления по електронен път спестява значително време на гражданите, а от друга страна облекчава натовареността на служителите в службите по вписванията. От общия брой подадени заявления едва 9 % са отказани, което се дължи на по-малки допускани грешки или липсващи документи при използването на електронните административни услуги, посочват от Информационно обслужване.
CHF
|
1 | 2.09157 |
GBP
|
1 | 2.23166 |
RON
|
10 | 3.84031 |
TRY
|
100 | 3.88827 |
USD
|
1 | 1.66086 |
Последни новини
- 19:35 Представят първите 8 български изтребителя F-16 Block 70 на официална церемония в Трета авиобаза
- 19:28 7 немски градчета, които ще ви впечатлят
- 19:20 19FortyFive: С-500 "Прометей" - руската система, заради която нервничат пилотите на F-22 и F-35
- 19:13 Какво се случва със сметки, кредити, депозити, лизинги и инвестиции с въвеждане на еврото
- 19:05 Нова забрана на Тръмп удря по още два участника на Мондиала
- 18:57 Зелено за Лъва, виолетово за Стрелците: Ето кой цвят ще ви донесе късмет в новогодишната нощ
- 18:50 Путин пред колегията на МО: Армията се подсилва, фронтът неумолимо върви напред
- 18:42 Киара обвини Краси, че искал да заложи пръстена, който й даде; той отрече, иска детектор на лъжата