А можехме сами да си ремонтираме изтребителите
България 30.10.2015 08:07
СКАНДАЛЪТ с ремонта на българските МиГ-29 в Полша изобщо можеше да не се състои, ако преди 10 г. управляващите бяха решили завод “Г. Бенковски” в Пловдив да се превърне в регионален център за ремонт на изтребители от типа МиГ.
Спомних си това, след като шефът на полските авиационни заводи WLZ Лешек Валчак с нескрита гордост съобщи, че те поддържат своите мигове от 1995 г. насам.
Странно, как бързо се забравят съвсем пресни събития! В шумните разправии изгодно ли е, или не поляци да ни ремонтират изтребителите, никой не се сети, че и в момента в завод “Авионамс” - наследник на “ТЕРЕМ - Г. Бенковски” работят около 300 класни авиоспециалисти. И което е още по-важно - че заводът притежава законно пълна техническа документация и стендово оборудване за ремонт на двигатели за МиГ-29. Но не може да ги използва, тъй като не притежава лиценз.
А лиценз можеше да имаме, ако през 2005 г. правителството на Сергей Станишев не бе отхвърлило възможността на базата на завода да развие център за ремонт, който би събрал изтребители на целия регион от Дунав през Близкия изток до Северна Африка, а защо не и по на юг.
Вместо това през 2008 г. бяха продадени 66% от “Г. Бенковски”, а останалите 34% - 3 г. по-късно. Основен акционер в търговското дружество, което го купи, бе Цветан Василев.
Бегла справка показва, че още по-рано - през 1995 г., България също отказва да ремонтира сама изтребителите си руско производство. И пак отказът идва от правителство на БСП - тогава на Жан Виденов?!
Според оръжейници в годините на соца в пловдивския завод са ремонтирани не само наши мигове, но и 144 самолета от Румъния, Унгария, Либия, Ирак, Алжир, Сирия, Мали и внимание - не малко бойни машини на Полша!!!
Какви мигове, нали влязохме в НАТО и ще купуваме западни изтребители! В тази посока бяха разсъжденията на тогавашните ни управници. Още от кабинета “Костов” насам на преден план бе изкарана темата какви съвременни многоцелеви изтребители да изберем - Ф-16, Ф-18, “Юрофайтер” или “Грипен”. Всяко правителство подхващаше идеята, но от необяснима ревност започваше от нулата свой проект и напълно естествено времето не стигна на нито едно от тях.
Най-близо до реализацията бе първият кабинет на Борисов. Ако той не бе подал оставка или ако бе успял да състави кабинет след извънредните парламентарни избори, България щеше отдавна да притежава десетина португалски Ф-16. За жалост, нашата оферта пропадна и изтребителите втора ръка отидоха в съседна Румъния.
А ние останахме с пръст в устата. Но и тогава как не се намери някой да подскаже на управляващите, че 20-те ни МиГ-29 са още съвсем читави, че имат живот поне още 25 г. - до 2030-а, и през това време се нуждаят от поддръжка. Че дори и някой да ни подари в панделка чисто нови западни изтребители, още дълго може да използваме руските за вътрешни нужди.
Съвсем друга е темата защо трябваше да се продава завод “Г. Бенковски” и кой за какво го купи. Защо бе изоставен ремонтът на самолети и усилията на специалистите бяха насочени към поддръжката на хеликоптери при положение, че и днес предприятието притежава не само пълна документация, но и валиден лиценз за ремонт на всички модификации МиГ-21.
По мое скромно мнение надделяха частни интереси да се прилапа един перспективен завод с оглед на гарантираните поръчки за поддръжка на току-що купените западни хеликоптери от типа “Кугар” и “Пантер”.
А изтребителите кучета ги яли!
Нищо не пречеше пловдивският завод да поеме и ремонта на самолетите МиГ. По експертни оценки машините руско производство на арабски и северноафрикански държави биха ни донесли много по-големи приходи, отколкото поддръжката на родните хеликоптери. Първо, защото повечето са все още нови, и второ, защото в орязания военен бюджет все по-мъчно се намират пари за такива цели.
Поляците излязоха по-мъдри. Колкото и да не обичат Русия, те запазиха руските изтребители - не само въпросните МиГ-29, но и мощните Су-22. За 20 години натрупаха солиден опит на базата на собствените си мигове и без капка притеснение си предложиха услугите и за нашите.
А за нас остават само хвалбите, че сме най-върлите натовци!
ЛИЧНИ
А можехме
сами да си
ремонтираме
изтребителите
Две правителства на
БСП отказаха в завод
“Г. Бенковски” в Пловдив
да се поддържат МиГ-ове
ЛЮБОМИР ДЕНОВ/24chasa.bg
Спомних си това, след като шефът на полските авиационни заводи WLZ Лешек Валчак с нескрита гордост съобщи, че те поддържат своите мигове от 1995 г. насам.
Странно, как бързо се забравят съвсем пресни събития! В шумните разправии изгодно ли е, или не поляци да ни ремонтират изтребителите, никой не се сети, че и в момента в завод “Авионамс” - наследник на “ТЕРЕМ - Г. Бенковски” работят около 300 класни авиоспециалисти. И което е още по-важно - че заводът притежава законно пълна техническа документация и стендово оборудване за ремонт на двигатели за МиГ-29. Но не може да ги използва, тъй като не притежава лиценз.
А лиценз можеше да имаме, ако през 2005 г. правителството на Сергей Станишев не бе отхвърлило възможността на базата на завода да развие център за ремонт, който би събрал изтребители на целия регион от Дунав през Близкия изток до Северна Африка, а защо не и по на юг.
Вместо това през 2008 г. бяха продадени 66% от “Г. Бенковски”, а останалите 34% - 3 г. по-късно. Основен акционер в търговското дружество, което го купи, бе Цветан Василев.
Бегла справка показва, че още по-рано - през 1995 г., България също отказва да ремонтира сама изтребителите си руско производство. И пак отказът идва от правителство на БСП - тогава на Жан Виденов?!
Според оръжейници в годините на соца в пловдивския завод са ремонтирани не само наши мигове, но и 144 самолета от Румъния, Унгария, Либия, Ирак, Алжир, Сирия, Мали и внимание - не малко бойни машини на Полша!!!
Какви мигове, нали влязохме в НАТО и ще купуваме западни изтребители! В тази посока бяха разсъжденията на тогавашните ни управници. Още от кабинета “Костов” насам на преден план бе изкарана темата какви съвременни многоцелеви изтребители да изберем - Ф-16, Ф-18, “Юрофайтер” или “Грипен”. Всяко правителство подхващаше идеята, но от необяснима ревност започваше от нулата свой проект и напълно естествено времето не стигна на нито едно от тях.
Най-близо до реализацията бе първият кабинет на Борисов. Ако той не бе подал оставка или ако бе успял да състави кабинет след извънредните парламентарни избори, България щеше отдавна да притежава десетина португалски Ф-16. За жалост, нашата оферта пропадна и изтребителите втора ръка отидоха в съседна Румъния.
А ние останахме с пръст в устата. Но и тогава как не се намери някой да подскаже на управляващите, че 20-те ни МиГ-29 са още съвсем читави, че имат живот поне още 25 г. - до 2030-а, и през това време се нуждаят от поддръжка. Че дори и някой да ни подари в панделка чисто нови западни изтребители, още дълго може да използваме руските за вътрешни нужди.
Съвсем друга е темата защо трябваше да се продава завод “Г. Бенковски” и кой за какво го купи. Защо бе изоставен ремонтът на самолети и усилията на специалистите бяха насочени към поддръжката на хеликоптери при положение, че и днес предприятието притежава не само пълна документация, но и валиден лиценз за ремонт на всички модификации МиГ-21.
По мое скромно мнение надделяха частни интереси да се прилапа един перспективен завод с оглед на гарантираните поръчки за поддръжка на току-що купените западни хеликоптери от типа “Кугар” и “Пантер”.
А изтребителите кучета ги яли!
Нищо не пречеше пловдивският завод да поеме и ремонта на самолетите МиГ. По експертни оценки машините руско производство на арабски и северноафрикански държави биха ни донесли много по-големи приходи, отколкото поддръжката на родните хеликоптери. Първо, защото повечето са все още нови, и второ, защото в орязания военен бюджет все по-мъчно се намират пари за такива цели.
Поляците излязоха по-мъдри. Колкото и да не обичат Русия, те запазиха руските изтребители - не само въпросните МиГ-29, но и мощните Су-22. За 20 години натрупаха солиден опит на базата на собствените си мигове и без капка притеснение си предложиха услугите и за нашите.
А за нас остават само хвалбите, че сме най-върлите натовци!
ЛИЧНИ
А можехме
сами да си
ремонтираме
изтребителите
Две правителства на
БСП отказаха в завод
“Г. Бенковски” в Пловдив
да се поддържат МиГ-ове
ЛЮБОМИР ДЕНОВ/24chasa.bg
![]() |
1 | 2.09606 |
![]() |
1 | 2.25768 |
![]() |
10 | 3.85476 |
![]() |
100 | 4.03485 |
![]() |
1 | 1.66539 |
Последни новини
- 21:00 Хороскоп за сряда, 10 септември 2025 г.
- 19:39 МО: Военни от Сухопътните войски участват в потушаване на пожарите в Рила и област Хасково
- 19:32 Следващият супертанк на САЩ: Армейската индустрия се готви за производството на Abrams M1E3
- 19:24 Le Figaro: Няма пехота - ВСУ отстъпват в Донбас поради липса на боеприпаси и личен състав
- 19:16 Георги Клисурски и Стефан Дъров са новите зам.-кметове на София
- 19:09 Търг за 126 милиона: МВР с оферти за патрулки "Форд", джипове "Шкода" и мотори БМВ
- 19:02 Истанбул въвежда строги мерки и глоби за пътуващите с каравани
- 18:54 Симулираха спасителна операция по море в Бургаския залив