Електромобилисти искат 5 промени в регулацията на е-тротинетките
България 25.11.2019 18:05
Българската асоциация за електромобилност е притеснена, че промените в Закона за движение по пътищата, засягащи регулацията на електрическите тротинетки, застрашават както навлизането на този вид транспорт у нас, така и сигурността на водачите.
В свое официално становище от сдружението заявяват, че подкрепят усилията на държавата за създаване на ясна регулаторна рамка относно е-тротинетките, но настояват за създаване на правила които не ограничават, а насърчават ползването на алтернативен транспорт в градовете.
Липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението, категорични са те.
В тази връзка от Българската асоциация за електромобилност предлагат да отпадне изискването да се ползва каска с мотива, че тя доказано не гарантира безопасността на водача.
Освен това предлагат промени в текстовете "да се движи по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 км/ч" и "да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура", така че те да са по-ясни за водачи на тротинетки без свидетелство за управление на МПС.
От сдружението настояват и да отпадне изискването водачът да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии". Причината е, че според тях недостатъчната в момента велосипедна инфраструктура ще ограничи местата, където може да се използват е-тротинетките.
Те предлагат да отпадне и възможността всяка община да може да определя максимално допустим брой електрически скутери, отдавани под наем, тъй като подобно ограничение противоречи на пазарните принципи и затруднява използването на екологичен транспорт.
Последната промяна, която предлагат от сдружението, е да се забрани използването на слушалки на двете уши. Те искат тя да засегне както водачите на електрически тротинетки, така и велосипедистите и шофьорите на моторни превозни средства.
От Българската асоциация за електромобилност изтъкват и ползите от този вид екологичен транспорт:
Електрическите тротинетки допринасят за опазването на околната среда - средно годишно всяка електрическа тротинетка спестява 240 кг CO2 изхвърлени вредни емисии в атмосферата;
Внесените в България електрически тротинетки са повече от 7 600, което би означавало годишно спестени повече от 12 000 тона CO2 ;
Електрическите тротинетки са по-безопасни в сравнение с алтернативи като автомобилите и мотоциклетите.
Електрическите тротинетки са най-достъпни, икономични и изгодни от финансова гледна точка;
Електрическите тротинетки към настоящият момент са най-евтиният моторизиран транспорт в градски условия - 0,30 лева разход за електричество за 100 км пробег или средно 3,60 лева годишен разход на електричество за 1200 км пробег (среден годишен пробег на членовете на асоциацията);
Електрическите тротинетки изискват минимални амортизационни разходи, необходим за годишна им поддръжка.
Припомняме, преди дни компаниите "Brum", "Hobo" и "Lime", предоставящи услугата за ползване на електрически тронетки в столицата, също излезе с позиция срещу задържителното използване на каски. В обновено становище от днес те изразяват и готовност да приспособят тротинетките си с допълнителни светлоотразителни стикери, за да се гарантира безопасността на водачите.
В свое официално становище от сдружението заявяват, че подкрепят усилията на държавата за създаване на ясна регулаторна рамка относно е-тротинетките, но настояват за създаване на правила които не ограничават, а насърчават ползването на алтернативен транспорт в градовете.
Липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението, категорични са те.
В тази връзка от Българската асоциация за електромобилност предлагат да отпадне изискването да се ползва каска с мотива, че тя доказано не гарантира безопасността на водача.
Освен това предлагат промени в текстовете "да се движи по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 км/ч" и "да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура", така че те да са по-ясни за водачи на тротинетки без свидетелство за управление на МПС.
От сдружението настояват и да отпадне изискването водачът да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии". Причината е, че според тях недостатъчната в момента велосипедна инфраструктура ще ограничи местата, където може да се използват е-тротинетките.
Те предлагат да отпадне и възможността всяка община да може да определя максимално допустим брой електрически скутери, отдавани под наем, тъй като подобно ограничение противоречи на пазарните принципи и затруднява използването на екологичен транспорт.
Последната промяна, която предлагат от сдружението, е да се забрани използването на слушалки на двете уши. Те искат тя да засегне както водачите на електрически тротинетки, така и велосипедистите и шофьорите на моторни превозни средства.
От Българската асоциация за електромобилност изтъкват и ползите от този вид екологичен транспорт:
Електрическите тротинетки допринасят за опазването на околната среда - средно годишно всяка електрическа тротинетка спестява 240 кг CO2 изхвърлени вредни емисии в атмосферата;
Внесените в България електрически тротинетки са повече от 7 600, което би означавало годишно спестени повече от 12 000 тона CO2 ;
Електрическите тротинетки са по-безопасни в сравнение с алтернативи като автомобилите и мотоциклетите.
Електрическите тротинетки са най-достъпни, икономични и изгодни от финансова гледна точка;
Електрическите тротинетки към настоящият момент са най-евтиният моторизиран транспорт в градски условия - 0,30 лева разход за електричество за 100 км пробег или средно 3,60 лева годишен разход на електричество за 1200 км пробег (среден годишен пробег на членовете на асоциацията);
Електрическите тротинетки изискват минимални амортизационни разходи, необходим за годишна им поддръжка.
Припомняме, преди дни компаниите "Brum", "Hobo" и "Lime", предоставящи услугата за ползване на електрически тронетки в столицата, също излезе с позиция срещу задържителното използване на каски. В обновено становище от днес те изразяват и готовност да приспособят тротинетките си с допълнителни светлоотразителни стикери, за да се гарантира безопасността на водачите.
CHF | 1 | 2.04051 |
GBP | 1 | 2.31588 |
RON | 10 | 3.92982 |
TRY | 100 | 5.55694 |
USD | 1 | 1.82976 |
Последни новини
- 19:16 С две години е удължен договорът за търсене на нефт и газ в Черно море на румънската "ОМВ Петром"
- 19:03 Евродепутатите не се разбраха дали да отложат закона срещу обезлесяването
- 18:53 Пеевски: Президентът е подчинен на зависимости и връзки на Изток
- 18:40 Заради пожар евакуират жителите на варненското село Доброглед
- 18:26 Fіаt зaпoчвa пpoизвoдcтвoтo нa eлeĸтpичecĸи aвтoмoбили в Cъpбия
- 18:16 Аmаzоn ce paзвиxpи: $2 тpилиoнa пaзapнa cтoйнocт, eвтини cтoĸи oт Kитaй и нoв чaтбoт
- 18:06 Защо дългоочакваните F-16 няма скоро да променят хода на войната за Украйна?
- 17:58 Израел отново щурмува квартал на град Газа и гони палестинците на юг