Димитър Маргаритов: С модернизирането на потребителското законодателство ще можем да взимаме информи
България 24.01.2019 10:29
Ако сега потребителите изпитват някакви затруднения по отношение на пазаруването в интернет, то те не са от порядъка на това какво точно да си купят, а от кого си го купуват и при какви условия.
Когато липсва такава информация, може да не получим стоката, да си я купим по-скъпо в сравнение с на други места или пък да не можем да се възползваме пълноценно от правото си на отказ. Мерките в т.нар. Нова сделка за потребителите целят повишаване на информираността, вземането на решение, което ще бъде базирано на истината.
Този коментар направи председателят на КЗП Димитър Маргаритов в Сутрешния блок на БНТ по повод подкрепените този вторник от комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към Европейския парламент промени във връзка със законодателния пакет за по-добро прилагане и модернизиране на правилата в областта на потребителската защита.
Маргаритов посочи, че европейските граждани ще имат повече сигурност на дигиталния пазар. На първо място, те ще бъдат информирани кой точно стои срещу тях – дали това е търговец-професионалист, дали е физическо лице, което продава свои вещи. Така потребителите ще са наясно с риска, който поемат, ако изберат да пазаруват от физическо лице.
„Големите платформи ще трябва да споделят отговорността, която трябва да се носи пред потребителите за това какво се случва в маркетплейсовете, където милиони предлагат своите стоки и услуги и потребителите пазаруват понякога само на доверие”, добави председателят на КЗП. „Когато поискате някаква продуктова група стоки в популярните търсачки и излязат резултатите, Вие ще можете да разберете по какъв начин са класифицирани те – кое е платено, кое не е платено, автентичността на рецензиите”, конкретизира Маргаритов. Той даде пример със социалните мрежи, в които и сега „спонсорираните” публикации са отбелязани като такива. „Това ще бъде задължение на администратора на платформата. Досега като че ли най-малката отговорност беше именно на тях. Те казват – при нас дадени хора си предлагат стоките, ние им осигуряваме терен и оттам нататък те вече си взаимодействат с клиентите, а ние нямаме нищо общо, освен ако не става въпрос за нарушаване на наказателното законодателство”, обясни председателят.
Председателят на КЗП каза още, че новият законодателен пакет добавя и текстове, които на пръв поглед са в полза на търговците, но те всъщност запълват липсващата до момента яснота по някои практически въпроси, които създават условия за потребителски спорове. Например, кога започва да тече 14-дневният срок за връщането обратно на парите при упражнено право на отказ? Кога стоката е само пробвана, кога е употребявана?
Новата сделка за потребителите включва и възможностите за колективни обезщетения при претърпени вреди от т.нар. ситуации на масова вреда. „Неправителствена организация може да води от името на доста широк кръг потребители един иск пред съда и да докаже, че в резултат на неправомерно поведение на търговеца всички те са претърпели сходна вреда и всеки един от тях има право на парично обезщетение. Всеки засегнат потребител може да се възползва от това решение и да предяви своите претенции към търговеца, за да може той да го обезщети в зависимост от вредите”, разясни Маргаритов.
Засегнати са и т.нар. „безплатни услуги”, свързани с предоставянето на възможност за регистриране на електронни пощи, акаунти, ползването на облачни пространства и т.н. „Оказва се, че далеч невинаги това е безплатно. Обикновено предоставяме свои лични данни и въз основа на тях администраторите могат да ни съставят профил, след което да получаваме различен тип рекламни съобщения, базирани на нашите интереси, на поведението ни в социалните мрежи и т.н.”, коментира Маргаритов. „Новите правила ще дават възможност на потребителите – точно както, когато си купуват стоки онлайн – в срок от 14 дни след регистрирането на своя акаунт, да заличат своето участие и да „върнат” обратно тази услуга, която някой им предлага, макар и безплатно. Това е съвсем справедливо, защото информацията, която ние предоставяме, може да се окаже много по-ценна, отколкото парите, които плащаме за стоките, които си купуваме”, заключи той.
Новите правила ще влязат в сила след гласуването им в пленарна зала в Европейския парламент и преговори със Съвета на ЕС, включващ държавите-членки.
Когато липсва такава информация, може да не получим стоката, да си я купим по-скъпо в сравнение с на други места или пък да не можем да се възползваме пълноценно от правото си на отказ. Мерките в т.нар. Нова сделка за потребителите целят повишаване на информираността, вземането на решение, което ще бъде базирано на истината.
Този коментар направи председателят на КЗП Димитър Маргаритов в Сутрешния блок на БНТ по повод подкрепените този вторник от комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите към Европейския парламент промени във връзка със законодателния пакет за по-добро прилагане и модернизиране на правилата в областта на потребителската защита.
Маргаритов посочи, че европейските граждани ще имат повече сигурност на дигиталния пазар. На първо място, те ще бъдат информирани кой точно стои срещу тях – дали това е търговец-професионалист, дали е физическо лице, което продава свои вещи. Така потребителите ще са наясно с риска, който поемат, ако изберат да пазаруват от физическо лице.
„Големите платформи ще трябва да споделят отговорността, която трябва да се носи пред потребителите за това какво се случва в маркетплейсовете, където милиони предлагат своите стоки и услуги и потребителите пазаруват понякога само на доверие”, добави председателят на КЗП. „Когато поискате някаква продуктова група стоки в популярните търсачки и излязат резултатите, Вие ще можете да разберете по какъв начин са класифицирани те – кое е платено, кое не е платено, автентичността на рецензиите”, конкретизира Маргаритов. Той даде пример със социалните мрежи, в които и сега „спонсорираните” публикации са отбелязани като такива. „Това ще бъде задължение на администратора на платформата. Досега като че ли най-малката отговорност беше именно на тях. Те казват – при нас дадени хора си предлагат стоките, ние им осигуряваме терен и оттам нататък те вече си взаимодействат с клиентите, а ние нямаме нищо общо, освен ако не става въпрос за нарушаване на наказателното законодателство”, обясни председателят.
Председателят на КЗП каза още, че новият законодателен пакет добавя и текстове, които на пръв поглед са в полза на търговците, но те всъщност запълват липсващата до момента яснота по някои практически въпроси, които създават условия за потребителски спорове. Например, кога започва да тече 14-дневният срок за връщането обратно на парите при упражнено право на отказ? Кога стоката е само пробвана, кога е употребявана?
Новата сделка за потребителите включва и възможностите за колективни обезщетения при претърпени вреди от т.нар. ситуации на масова вреда. „Неправителствена организация може да води от името на доста широк кръг потребители един иск пред съда и да докаже, че в резултат на неправомерно поведение на търговеца всички те са претърпели сходна вреда и всеки един от тях има право на парично обезщетение. Всеки засегнат потребител може да се възползва от това решение и да предяви своите претенции към търговеца, за да може той да го обезщети в зависимост от вредите”, разясни Маргаритов.
Засегнати са и т.нар. „безплатни услуги”, свързани с предоставянето на възможност за регистриране на електронни пощи, акаунти, ползването на облачни пространства и т.н. „Оказва се, че далеч невинаги това е безплатно. Обикновено предоставяме свои лични данни и въз основа на тях администраторите могат да ни съставят профил, след което да получаваме различен тип рекламни съобщения, базирани на нашите интереси, на поведението ни в социалните мрежи и т.н.”, коментира Маргаритов. „Новите правила ще дават възможност на потребителите – точно както, когато си купуват стоки онлайн – в срок от 14 дни след регистрирането на своя акаунт, да заличат своето участие и да „върнат” обратно тази услуга, която някой им предлага, макар и безплатно. Това е съвсем справедливо, защото информацията, която ние предоставяме, може да се окаже много по-ценна, отколкото парите, които плащаме за стоките, които си купуваме”, заключи той.
Новите правила ще влязат в сила след гласуването им в пленарна зала в Европейския парламент и преговори със Съвета на ЕС, включващ държавите-членки.
CHF | 1 | 2.08156 |
GBP | 1 | 2.34841 |
RON | 10 | 3.92982 |
TRY | 100 | 5.26491 |
USD | 1 | 1.89518 |
Последни новини
- 20:54 Откриха ботулинов токсин без документи в 5 града след проверки на стотици обекти
- 20:51 Насилие и сълзотворен газ на неразрешен протест в Букурещ по призив на Джорджеску (СНИМКИ)
- 20:19 Хороскоп за вторник, 11 февруари 2025 г.
- 20:08 В Европа значително са се увеличили случаите на сифилис и гонорея
- 19:33 ISW: Русия тества нови технологии в Украйна и ги използва срещу страните от НАТО
- 19:25 Шифрин отказа гигантския слалом на Световното, но не и отборната надпревара
- 19:18 Неуспял обирджия скочи от третия етаж в Сливен в опит да избяга от полицията
- 19:10 Стотици арестувани в акция срещу незаконния труд на Острова