Работодателите вече ще могат да правят е-досиета на своите служители
България 09.05.2018 14:25
Работодателите вече могат да съхраняват документите, свързани с работата на служителите им, в електронен вид, а не непременно на хартия. Това ще е възможно след като днес правителството одобри наредбата за това.
Възможността е предвидена в Кодекса на труда още в началото на 2017 г., но липсата на наредба досега затрудняваше прилагането на разпоредбата.
Нормативната уредба е пожелателна и не задължава фирмите да съхраняват документите само в електронен вид. Онези, които го правят обаче, ще трябва да се придържат към определени правила.
Документите, създавани от работодателя, задължително ще се подписват с квалифициран електронен подпис.
Изисква се информационните системи на работодателя да не позволяват случайно или незаконно унищожаване на документи и данни и да не се допуска неправомерен достъп, изменение или разпространение на личните данни на работниците и служителите.
За размяна на електронни документи между работодателя и работника ще се изисква изрично съгласие на работника или служителя, като то може да бъде оттеглено по всяко време.
Изпращането и получаването на електронните документи ще се извършва чрез услуга за електронна препоръчана поща, предоставяща възможност за доказване на връчването на всяко съобщение. Всички разходи за размяна на електронните документи ще са за сметка на работодателя.
Запазва се възможността документите в трудовото досие да се създават на хартия, като се гарантира, че работниците и служителите могат да подават документи на хартиен носител при изградена информационна система на работодателя.
Наредбата засяга 214 хил. работодатели и 2.4 млн. работници. Според оценката на въздействие работодателите ще се натоварят с допълнителни разходи за изграждане на нови информационни системи или промяна на съществуващи, така че да отговарят на стандартите за сигурността на информацията, както и за покупка и поддържане на квалифициран електронен подпис.
Цената на услугата от регистрираните в Комисията за регулиране на съобщенията доставчици за юридическите лица е средно 60 лева, а на физическо лице - 12 лева. Квалифицираният електронен подпис и сега се ползва от предприятия, които подават документи по Закона за данъка върху добавената стойност и уведомления за трудови договори, така че за тях няма да има допълнителни разходи за тази услуга. /faktor.bg
Възможността е предвидена в Кодекса на труда още в началото на 2017 г., но липсата на наредба досега затрудняваше прилагането на разпоредбата.
Нормативната уредба е пожелателна и не задължава фирмите да съхраняват документите само в електронен вид. Онези, които го правят обаче, ще трябва да се придържат към определени правила.
Документите, създавани от работодателя, задължително ще се подписват с квалифициран електронен подпис.
Изисква се информационните системи на работодателя да не позволяват случайно или незаконно унищожаване на документи и данни и да не се допуска неправомерен достъп, изменение или разпространение на личните данни на работниците и служителите.
За размяна на електронни документи между работодателя и работника ще се изисква изрично съгласие на работника или служителя, като то може да бъде оттеглено по всяко време.
Изпращането и получаването на електронните документи ще се извършва чрез услуга за електронна препоръчана поща, предоставяща възможност за доказване на връчването на всяко съобщение. Всички разходи за размяна на електронните документи ще са за сметка на работодателя.
Запазва се възможността документите в трудовото досие да се създават на хартия, като се гарантира, че работниците и служителите могат да подават документи на хартиен носител при изградена информационна система на работодателя.
Наредбата засяга 214 хил. работодатели и 2.4 млн. работници. Според оценката на въздействие работодателите ще се натоварят с допълнителни разходи за изграждане на нови информационни системи или промяна на съществуващи, така че да отговарят на стандартите за сигурността на информацията, както и за покупка и поддържане на квалифициран електронен подпис.
Цената на услугата от регистрираните в Комисията за регулиране на съобщенията доставчици за юридическите лица е средно 60 лева, а на физическо лице - 12 лева. Квалифицираният електронен подпис и сега се ползва от предприятия, които подават документи по Закона за данъка върху добавената стойност и уведомления за трудови договори, така че за тях няма да има допълнителни разходи за тази услуга. /faktor.bg
![]() |
1 | 2.04264 |
![]() |
1 | 2.31555 |
![]() |
10 | 3.92974 |
![]() |
100 | 5.53808 |
![]() |
1 | 1.82549 |
Последни новини
- 09:18 Остин се обади на Белоусов. Министрите на отбраната на САЩ и Русия не са се чували от година
- 09:09 Унгария разследва местния клон на "Прозрачност без граници" и разследващ сайт
- 09:07 Обсъждат цените на природния газ за юли
- 09:00 The Intercept: САЩ вече въоръжават неонацисткия батальон "Азов"
- 08:56 Брутално: Цигани пребиха шофьор на туристически автобус пред туристите - (ВИДЕО)
- 08:51 ИТН и "Величие" затварят цикъла от консултации при президента
- 08:44 Времето: Слънчево и горещо с превалявания и гръмотевични бури
- 08:37 Катастрофа с новите цени! Някои видове хляб ще изчезнат, ако има таван на надценката от 15%