Заекване при децата

Варна<+> 25.02.2021 12:50 Снимка: ДНЕС+

Заекване при децата

Социалната услуга Център за обществена подкрепа “По-добро бъдеще” към Фондация „Владиславово” се предоставя, като държавно делегирана дейност на Община Варна, на основание Договор № Д16001395ВН/19.10.2016г. между Община Варна и Доставчика - Фондация „Владиславово“. Услугата е ситуирана в сграда общинска собственост, находяща се в гр. Варна, Район „Владислав Варненчик“, ул. „Гургулят“ №7. Основната цел на Центъра за обществена подкрепа „По-добро бъдеще” е да подобри качеството на живот на децата в семейната и социалната среда, като предостави качествени социални услуги, които да отговарят на потребностите и да са достъпни за всяко дете в риск и неговото семейство на територията на община Варна. Екипът на Центъра Ви предлага полезна информация от логопед, която да бъде в помощ на родителите и да послужи за ориентир, ако забележат при децата си определена симптоматика.

Заекването е най-обсъжданото комуникативно нарушение. Пет процента от децата заекват, а в 70 на 100 от случаите това смущение се явява между 2 и 5 години. Децата повтарят срички, думи, фрази, които накъсват речта им. След 5-годишна възраст обикновено те се научават как да координират мускулите, които имат контрол върху говора и проблема при 50 на 100 се решава от само себе си. Другите 50 % обаче не успяват да се справят и продължават да заекват и като възрастни.

Заекването има специфична симптоматика:

- Блокажи на говора,резултат от спазми на говорната мускулатура.

- В следствие на спазмите речта е накъсана, неплавна, съпроводена с речеви емболи, синкинезии;

- плитко,неикономично дишане,вегетативни смущения при говор;

- вторични психични наслоения;

Заекването бива невротично и неврозоподобно.

Невротичното е вследствие от дисфункции на ЦНС. Появява се най-често след психична травма;

Неврозоподобното е вследствие от ранна церебрална органична недостатъчност, носи наследствен х-р, протича монотонно. Симптомите се засилват при преумора, психическа възбуда.

Етиологията на заекването все още не е изучена докрай .

Плавността на речта е най-трудно контролируемият компонент на говорното поведение. Няма друго комуникативно нарушение, освен заекването ,което да изисква толкова комплексни терапевтични мерки без гаранция за успех. Трудно постижимите и често нетрайни резултати от терапията при заекване са причина за създаване на многобройни терапевтични системи за постигане на плавна реч, нито една от които не е универсално резултативна.

При децата с нарушена плавност, от изключително значение за ефективността на терапията е постигането на хармония в междуличностните взаимоотношения в семейството. Включването на родителите в процеса на терапия увеличава благоприятния изход при лечението. Родителя трябва да е активен участник в терапевтичните сеанси. Терапевтът - Логопед включва и двамата родители в домашни сесии, игри, в които участва всеки един от тях. Ако родителите бъдат включени дозирано в терапевтичното взаимодействие при децата (особено във възрастта 2-6г), положителните резултати скоро ще настъпят. Практиката сочи, че около 50 % от децата  с активно действащи родители успяват да постигнат нормална степен на плавност.

При децата със заекване се наблюдават някои емоционално-поведенчески особености. Заекването придружава детето в ежедневието му и му пречи да общува с останалите, пречи му да изкаже свободно своите желания, мисли, чувства. Това предизвиква у заекващото дете чувство за непълноценност, постоянно напрежение, усещане за безпомощност, подтиснатост и ниска самооценка. Затова тези деца стават много чувствителни към критика, имат високи изисквания към себе си и невротичен страх от подигравки. Често те се затварят в себе си и не желаят да общуват с другите. Тези деца се нуждаят от постоянна подкрепа и поощрения в комуникацията.

При тези деца е характерна дискоординация между процесите на дишане и говорене. Затова при тях, освен че се налага провеждането на логопедична терапия, е полезно практикуването на спортове, които са свързани със засилен контрол на дишането - плуване, бягане. Много полезно за децата със заекване е практикуването на всички упражнения, свързани с говорна ритмика - стихотворения, песни, двигателни игри, съчетани със стихотворни форми, игри с говорене и пеене в ритъм. Възприемането на езика като ценност, възпитаването на добра езикова култура у децата, са предпоставки за формирането на положително отношение към актовете на общуване.

Предвид сложността на диагностиката и определяне на типа заекване – физиолиогично, типично и т.н., е изключително важна своевременната реакция на родителите непосредствено след първите прояви на говорни неплавности.

Изчакването крие рисковете на хронифицирането или неправилното отношение към детето, като и двете са критични за оформяна на типично начално заекване.
Само говорният терапевт/ логопеда е този, който може да прецени какъв е индивидуалния случай на всяко дете и да даде адекватните съвети за поведение и говорна техника на родителите. Специалистите съветват родителите никога да не подценяват рисковете и да насрочат консултация възможно най-рано!

Деляна Събчева – Логопед към Фондация „Владиславово”

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911