Протеинът на дълголетието

Наука 22.07.2020 18:58 Снимка: ДНЕС+

Протеинът на дълголетието

Учени разказаха кои са храните, зареждащи тялото ни с “протеина за дълголетие”.

Диета, базирана на елда, има уникален лечебен ефект върху тялото на бозайниците, в това число и на хората – така смятат изследователи от Сибирския федерален университет (СФУ). Според тях консумацията на елда значително повишава нивото на “протеина за дълголетие” SIRT1 и има редица други положителни ефекти. Резултатите от изследването им е публикуван в „Journal of Cereal Science”. За първи път хората започват да отглеждат елда преди 6000 години в Югоизточна Азия. В Индия наричат елдата „черен ориз“, а в другите страни е известна като „черна пшеница“. След старта на масовото ѝ отглеждане тя бързо си спечелва славата на една от най-разпространените храни за по-бедните обществени слоеве.

Протеинът SIRT1 участва в много вътрешноклетъчни процеси, включително в регулирането на механизмите на стареене на клетките. Според учените, високото ниво на SIRT1 забавя стареенето и повишава устойчивостта на организма към стрес.

Както обясниха учените, колкото по-малко калории консумираме, толкова повече “от протеина на дълголетието” произвежда организмът ни. Постенето в същност ускорява процеса на „ремонт“ на клетките, което увеличава техния живот. Специалистите от СФУ са сигурни, че е неправилно да се гладува в името на здравето.

„Гладуването е категорично противопоказно за хора със сериозни заболявания, бременни жени или деца”, категорични са учените.

Продуктът, който ще помогне за производството на необходимото количество SIRT1, е елда или лимецово брашно – продукти широко представени не само в руската кухня, но и в кухните на Китай, Япония, Корея и Индия, която е историческата родина на растението елда”, каза ръководителят на катедрата по биофизика в СФУ Валентина Кратасюк.

Както обясниха учените от Сибирския федерален университет, елдата е богата на растителни протеини и аминокиселини, които човешкото тяло използва, за да произвежда свои собствени протеини. Освен това растението съдържа много витамини от група В, които допринасят за здравето на нервната, кръвоносната и имунната система, както и значителни количества фибри, които са отговорни за усещането за ситост.

“Ние бяхме първите в света, открили ползите от елдата като източник на SIRT1. Това растение е истинска суперхрана. Има проучвания, доказващи ефективността и на гроздето за удължаване на клетъчния живот, но, първо, за разлика от елдата, то не е лесно достъпно в много региони по света и в същото време е трудно да си представим колко грозде ще трябва да се изяде, за да се стартират механизмите на клетъчна регенерация”, – отбеляза инициаторът на изследването, доцентът от СФУ Шубхра Панде.