Откриха метеорит - "връстник" на Слънчевата система

Наука 16.03.2021 18:22 Снимка: ДНЕС+

Откриха метеорит - "връстник" на Слънчевата система

Учени идентифицираха метеорит като най-стария от вулканичен произход, възникнал от протопланета, която се е формирала през първите милиони години от съществуването на нашата Слънчева система, предаде Франс прес.

Метеоритът е изминал дълъг път от кристализацията си преди около 4,6 милиарда години до "приземяването си в южната част на Алжир преди поне сто години благодарение на случайни орбити", казва Жан-Аликс Бара, геохимик от университета на Брест (Франция).

Бара е автор на публикация в сп. "Протоколи на Американската академия на науките", посветена на обекта, открит миналата година от "ловци на метеорити" в област от пустинята Сахара, на чието име е кръстен - Ерг Шеш 002, предава БТА.

Официално съществуват 43 фрагмента от метеорита, най-значимите от които са с размерите на "юмрук", допълва ученият.

Небесната скала - зеленикава при разрязване и с по-скоро кафеникава повърхност, е "изключителен свидетел" за формирането на протопланетите - зародиши на планети, предшествали появата на тези в нашата Слънчева система.

Ерг Шеш 002 е рядък обект не само в това отношение.

От изброените около 65 000 метеорита той е един от едва 4000-те, характеризиращи се с тяхната "диференцирана материя". Тя е по-сложна от тази на останалите метеорити, тъй като идва от небесно тяло, достатъчно голямо, за да е претърпяло тектонична дейност.

Ерг Шеш 002 е единственият сред въпросните 65 000 метеорита, отличаващ се със своя уникален състав. Според Бара обаче подобни скали са били по-често срещани в ранната история на Слънчевата система.

Специалистът предлага две възможни обяснения за тяхната рядкост. Едното е, че съдържащите ги протопланети са "използвани за растежа на други планети от земен тип". Според другото те са пулверизирани в голямата игра на "космически билярд", на която късен свидетел е осеяната с кратери лунна повърхност.

Според Бара и колегите му и съавтори на изследването от други научни институции във Франция, родителското тяло на Ерг Шеш 002 е било с дължина около 100 километра и се е формирало през първите милиони години на Слънчевата система./БТА