Брефицит

ЕС и Свят 07.10.2021 20:06 Снимка: ДНЕС+

Брефицит

Недостиг на бензин. Празни рафтове по магазините. Реколта, която стои неприбрана. Заведения, които затварят заради липса на продукти.

Не, това не са спомени от социалистическа България, каквато би била първата асоциация на онези читатели, чието ЕГН започва със 7 или по-малка цифра. Това е Великобритания през последните седмици.

Досега приемахме, че дефицит на стоки от първа необходимост може да се появи само при:

  • война
  • природно бедствие
  • пандемия - тук се сещам как през пролетта на 2020 година секретар в българското посолство в Лондон написа във Фейсбук "пуснаха (не помня точно какво)"
  • изчерпване на конкретен природен ресурс (до намирането на заместител)
  • уродлива икономическа система

Е, вече е видно, че подобен колапс е възможен и като следствие от политическо решение, без да е налице нещо от гореизброените (пандемията от ковид-19 в Обединеното кралство към момента изобщо не е онзи бич, който беше през миналата година). Като основна причина за сегашната логистична криза се посочва Брекзит.

Сред водещите мотиви за напускане на ЕС от страна на Великобритания бяха все по-голямата централизация на Съюза и "олекването" на правомощията на националните правителства за сметка на брюкселската администрация, както и все по-неизгодните за Лондон търговски баланси с повечето държави-членове на ЕС. Но в "Leave" кампанията сякаш най-силно отекваше аргумента, че европейски граждани заемат работните места на британските.

Референдумът се състоя, "Leave" спечели с 52 на 48 процента, Лондон задейства чл. 50 от Договора за ЕС, Споразумението беше ратифицирано и в крайна сметка Брекзит бе реализиран. Междувременно немалко европейци, временно пребиваващи в Обединеното кралство, се върнаха по родните си места.

И изведнъж се оказа, че на британския трудов пазар зейват огромни пробойни. Тези, които уж заемаха работните места на британците, си тръгнаха, но на тяхно място в много от случаите не се появява никой. Няма ги българските и румънските сезонни работници (полските си тръгнаха дори по-рано, защото стандартът в родината им взе да доближава британския) и селското стопанство забуксува. Няма кой да прибира реколтата, няма кой да работи в кланиците... От немай-къде на техните места се привличат британци, но те нито са толкова опитни, нито толкова мотивирани за този вид работа. И фермерите страдат.

Най-голямата драма обаче е в транспорта. Секторът отчаяно се нуждае от шофьори - на цистерни за бензин и на камиони за доставки. Стигна се до комичната ситуация покана за работа като шофьори да получават... германски професори и банкери, живеещи на Острова (германските шофьорски книжки, издадени преди 1999 година, автоматически дават право за управление на камион).

Когато критиците на Брекзит предупреждаваха, че скъсването с континента може да остави подобен вакуум, отговорът бе, че това ще се компенсира чрез засилени връзки с държавите от Британската общност. Тоест, предпочитаме пакистанци, кенийци и ямайци пред поляци, румънци и българи. Ами добре, щом така предпочитате, никой никого не може да съди за различния вкус. Но тогава защо "увиснахте" по този нелеп начин? Къде са ви пакистанците, кенийците и ямайците да ви приберат зелето и аспержите, да ви заколят прасетата (които вече са прекалено наддали на тегло), да ви заредят бензиностанциите и да ви запълнят опразнените супермаркети?

Великобритания (не от вчера) има един типичен за повечето европейски общества проблем - липса на синхрон между икономика и демография. Или по-конкретно, икономиката расте, а демографията не я следва. И в един момент икономиката става зависима от външна работна ръка. Понастоящем само транспортът се нуждае от 100 хиляди шофьори, а като цяло незаетите работни места са 2 милиона, по твърдения на браншовите организации.

Дисбалансът между икономика и демография не е настъпил нито след Брекзит, още по-малко след разхлабването на миналогодишните ограничителни мерки. Това е тенденция от десетилетия и за всеки, посетил Острова през 21-ви век е видно, че местната икономика се крепи в значителна степен на чужденци. Дали от ЕС, дали от Британската общност, дали от бившите съветски републики или от другаде, но реалностите са такива. И ако искаш да се освободиш от някои от тези хора, веднага трябва да имаш план "Б".

В противен случа се стига до колажа, показващ как премиерът Борис Джонсън звъни по спешност на Н.В. Елизабет II, защото е чул, че тя е карала военен камион през Втората световна война. Майтап, майтап, ама...

П.П. Тук е моментът да си призная, че преди време сгреших в прогнозите относно Брекзит и влиянието му върху Великобритания, от една страна, и върху ЕС, от друга. Макар да очаквах, че Брекзит ще доведе до отлив на европейци от Острова, не съм си и помислял, че ще доживеем да видим такава трагикомедия./news.bg

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911