Риск печели, риск губи. За мнимите модни фейсбук страници и за стотиците измамени клиенти

България 24.08.2020 10:19 Снимка: ДНЕС+

Риск печели, риск губи. За мнимите модни фейсбук страници и за стотиците измамени клиенти

Онлайн търговията беше сред най – печелившите бизнеси по време на изолацията. И сега, хиляди потребители избират да пазаруват именно в интернет, но и толкова са „прецаканите“ от некоректните виртуални магазини. Напоследък заваляха оплакванията от различни търговци, наричащи себе си бутици. В социалните мрежи клиентите им пускат гневни постове всеки ден. Хората се оплакват, че снимките на артикулите в мрежата не отговарят на получената стока, освен това има огромно разминаване с описаната материя и дори модел. В една от групите за споделяне жена се възмущаваше, че е поръчала рокля, а е получила „парцал“, наподобяващ потник. Сред другите несъответствия са размерите. Предлага се дреха XL, а клиентът получава ХS. Същото е и при обувките, 40 номер на стелката, реално отговаря на 37-и. И докато едни правят поръчки за около 50 лева, други „изгарят“ с маркови дрехи и обувки. Но вместо тях получават различни стоки – гривнички, пръстени, цвички, очила – от няколко долара – много често върху тях седи и цената. Именно така търговецът доказва, че пратката е доставена. А потребителят остава не само с празни, но и с вързани ръце. Често зад тези електронни магазини не стои голяма фирма, а физическо лице, което има за цел да се крие максимално бързо зад различна държава и самоличност, казва киберекспертите. Повечето рекламни страници нямат посочени сайтове, нямат и тест и преглед при доставката. Тези онлай магазини разчитат единствено на атрктактивни снимки с високо качество, които привличат клиенти за продукти с никакво качество. Авторите им отговарят само на лични съобщения, а в коментари под снимките, пращат готови съобщение, от рода на „относно поръчката свържете се директно с нашия фейсбук“.  В част от поръчалите търговците изпращат дрехи без етикети, втора употреба или дори изпрани.

Но как действат: При схемата мнимите търговци ни привличат с атрактивни предложения на ниски цени. Преди това ни проучват подробно - какво разглеждаме и купуваме в интернет. И още: няма търговец, при който всички стоки на сайта да имат намаление. Става чрез социалните мрежи – чрез реклама, които ни следят с т. нар. "бисквитки" – или с изскачащите прозорци на мобилните ни телефони и ние попадаме „случайно” на тези сайтове. Крайната цел  на търговеца е ясна – бързи пари. Истината е, че повечето дрехи са от Китай и то от най – лошата стока, а снимките фамозно копирани от някъде си. За жалост, тази търговия оставя извън ударите на закона, защото се предлага изцяло във фейсбук, регистрирани фирми няма, а по – скоро се води като домашна разпродажба. От големите куриерски фирми и от Комисията за защита на потребителите съветват винаги да искаме от търговеца преглед и тест при доставката. Да проверяваме и дали сайтът съдържа задължителната по закон информация за търговеца. За да сме сигурни, че не става дума за фалшив сайт, трябва да следим и за задължителни защити в домейна на онлайн магазина. Ако се съмняваме – можем да проверим и за мнения или оплаквания на други потребители в интернет форумите. Ето и някои полезни съвети:

Как да изберем електронния магазин?

Преди да пазарувате от електронен магазин, е полезно да обърнете внимание преди всичко на това налична ли е информация за името, адреса и телефона на търговеца. Не пропускайте да проверите и дали доставчикът е посочил изрично правото Ви по закон да се откажете от договора в рамките на 14 дни. Полезно би било да прочетете във форумите отзиви от други потребители, които вече са пазарували от въпросния електронен магазин, към който сте се насочили.

Каква информация е задължен да Ви предостави интернет търговецът?

Търговецът е длъжен преди сключването на сделката да Ви информира за основните характеристики на всяка от предлаганите от него стоки и услуги. Той трябва да посочи тяхната цена с включени всички данъци и такси, както и стойността на пощенските или транспортните разходи, ако не се включени в крайната цена. На сайта следва да бъде посочен начинът на плащане, доставка и изпълнение на договора.

В какъв срок следва да бъде изпълнена доставката?

Вие имате право да получите стоката не по-късно от 30 дни от поръчката. Ако доставчикът не успее да изпълни поръчката в този срок по каквито и да било причини, Ваше право е да получите обратно заплатените от Вас суми до 14 дни.

Може ли да се откажете от покупка в Интернет?

Вие имате право да развалите сключения договор от разстояние в рамките на 14 дни без да дължите каквото и да било обяснение на търговеца. Важно е да имате предвид, че пощенските разходи за връщането на закупената стока обратно на търговеца е възможно да бъдат за Ваша сметка. Имайте предвид, че някои стои са изключени от общото правило за отказ от покупка през Интернет и след тях са дискове със звукозаписи, видеозаписи или компютърен софтуер; вестници, периодични издания или списания, за които нямате абонамент; стоки, изработени по поръчка или съобразно Ваши индивидуалните искания и др. Ако сте заплатили предварително суми, доставчикът е длъжен да Ви ги възстанови в пълен размер до 14 дни от датата, на която сте упражнили правото си на отказ.

Имате ли право на рекламация, ако сте купили стока от Интернет?

Ваше право е да предявите рекламация, ако закупената от електронен магазин стока се окаже дефектна. Срокът за това по закон е до две години, като той зависи от естеството на потребителската стока. Търговецът може да Ви предостави и търговска гаранция, но това не е задължително. В случай че го направи, той определя условията и реда, при които да упражните правото си да се възползвате от нея.

А изводът, колкото и да искаме да сме модерни в модерното и технологично време, толкова понякога нещата не се получават и само хвърляме пари на вятъра. За препатилите, една направена поръчка е равна на много часове ровене из нета и проверяване на коректноста на дадения онлайн магазин. За други си остава класиката – око да види, ръка да пипне и пазаруват само от физически магазини. В крайна сметка наистина живеем в света на компютърните технологии, а сега, в условията на пандемия, още по – активно и в онлайн пазаруването и общуване, но колкото и да искаме да се нагодим към „новото нормално“, все ще има някой, който дебне да ни прецака. Освен, ако не следваме максимата на Жан Жак Русо „Информираният човек се манипулира по – трудно“

Антония Димитрова

CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147