77% одобряват тол таксите, но половината от тях не със скок на цените

България 12.12.2019 20:08

77% от българите са на мнение, че е справедливо тежкотоварните камиони и автобусите да плащат по-високи такси от автомобилите. Изводите са от проучване, проведено от "Тренд" в периода 30.11-06.12.2019 г., възложено от Агенция "Пътна инфраструктура". Срещу тези 77% стоят едва 9%, които посочват, че таксите са несправедливи.

31% посочват, че цените на стоките не би следвало да се увеличават, защото тол таксите са много малък разход в себестойността им, 22% са на мнение, че цените на стоките не би следвало да се увеличат, защото 34 000 км републикански и общински пътища остават напълно безплатни за камионите и автобусите. 21% са на мнение, че ако цените се повишат драстично, това ще е спекула, а не заради тол системата.

56% от българите са съгласни камионите с по-висока екологична категория, т. е. тези, които замърсяват по-малко, да плащат по-ниски тол такси. Според тях тази мярка ще доведе до подобряване на чистотата на въздуха. 26% посочват, че не са съгласни. Малко над половината българи (52%) са на мнение, че тази мярка ще насърчи превозвачите да обновят автопарка си, а 28% посочват, че не са съгласни. Висок е и делът на съгласните - 41%, че трябва да се забрани движението на камиони с по-ниска екокатегория, а 29% не са съгласни.

Много висок дял от 76% посочват, че "Ако искаме и добра инфраструктура, и ниски данъци, справедливо е тежките камиони да плащат повече". Едва 12% не споделят това мнение. Две трети от българите считат, че новата електронна система ще подобри събираемостта на глобите, а 18% са на противоположното мнение.

Според 53% от анкетираните средствата, събрани от тол системата, трябва да отиват за изграждането на нови пътища и магистрали, и за поддържането на вече съществуващите. 26% от смятат, че те трябва да се влагат по-скоро за поддържането на вече съществуващите пътища и магистрали, а 10% са на мнение, че трябва да са за изграждането на нови пътища и магистрали.

На въпрос "Първоначалният обхват на платени пътища с ТОЛ такси за камионите беше 10 800 км, а сега Министерството на регионалното развитие и благоустройството предлага да е 6 050 км. Кое от следните твърдения е по-близо до вашето мнение?", то 22% са на мнение, че правителството е направило големи отстъпки на превозвачите, за 22% от анкетираните превозвачите трябва да плащат за цялата републиканска пътна мрежа от 20 000 км, както леките коли. 25% са на мнение, че този първоначален обхват трябва да се увеличава постепенно до пълно покритие на цялата републиканска мрежа.

Вече 72% от анкетираните, което е висок дял, са чули за планираното въвеждане на ТОЛ системата. На въпроса "ТОЛ таксите са на база реално изминато разстояние от камиони и автобуси и зависят от теглото и екологичната категория на превозното средство, каквато е европейската практика. Няма бариери, а камери, които отчитат изминатия път. Вие лично одобрявате или не одобрявате най-общо тази система?" се отчита висок дял на одобрение - 64%, а едва 12% са на противоположно мнение. /news.bg
CHF CHF 1 2.00105
GBP GBP 1 2.27568
RON RON 10 3.93076
TRY TRY 100 5.62834
USD USD 1 1.83027