„ПОЛИТИКО“: Тънкости и препятствия по сделката за Брекзит

Избрано 18.10.2019 17:56

Мишел Барние приветства споразумението за Брекзит, договорено между Брюксел и Лондон, като “справедлив и разумен резултат” след дни на интензивни преговори.

И ЕС, и Великобритания положиха усилия, за да излязат с компромисната сделка, но всъщност Лондон е трябвало да направи по-радикалните отстъпки. Окончателната сделка се различава в много ключови аспекти от „крайната оферта“, представена от премиера Борис Джонсън на конференцията на Консервативната партия. Тези отстъпки все още могат да се окажат непродаваеми по отношение на спечелването на подкрепата на Демократическата юнионистка партия и твърдите брекзитъри в неговата собствена партия.
В тази връзка ПОЛИТИКО се спира на ключовите елементи на сделката с анализ на това кой е променил позицията си и какво може да се случи след това:

Митнически разпоредби

По отношение на митниците и двете страни се съгласиха на забележителна балансираща стъпка: Северна Ирландия официално ще бъде част от митническата територия на Евросъюза, което означава, че тя прилага британски мита и може да участва в бъдещи британски търговски сделки, но в същото време митническата граница ЕС-Великобритания е поставена в Ирландско море, което означава, че фактически Северна Ирландия следва митническите правила на ЕС.
В рамките на тази игра митническите власти на Великобритания ще проверяват стоките в британските пристанища, преди да влязат в Северна Ирландия. Тези стоки могат да преминават, без да се плащат мита, стига крайното им местоназначение да е Северна Ирландия и следователно “не са изложени на риск да влязат в нашия единен пазар”, каза Барние пред репортери в четвъртък. „Въпреки това за стоки с риск да влязат в единния пазар, властите във Великобритания ще прилагат митата на ЕС“, добави той.
Критериите за определяне на такъв риск ще бъдат разработени по време на преходния период от Съвместна комисия – орган, създаден по силата на Споразумението за оттегляне за контрол на сделката – като се вземат предвид специфики като стойността на стоката или естеството на движение. Съвместната комисия също ще определи изключения, като например за риболовни кораби от Северна Ирландия, които работят под британски флаг и няма да е необходимо да плащат мита при продажбата на улов в ЕС.
Основното предимство на това решение е, че няма проверки на сухопътната граница между Северна Ирландия и Република Ирландия. Северноирландските компании и земеделските производители ще спазват митническите и регулаторните правила на ЕС, което означава, че северноирландските продукти от машината до млякото могат да преминат през границата, без да се налага да преминават никакъв контрол.
Все още обаче има открити въпроси: Бернд Ланге, председател на търговската комисия на Европейския парламент, изрази безпокойство дали поправката „защитава адекватно вътрешния пазар на [ЕС] от дъмпинг на продукти, идващи от трети страни“. Отговорността за митническите проверки “сега е изцяло на британските власти”, добави той и постави въпроса дали те ще разполагат с “достатъчно ресурси и воля” за правилната проверка на продуктите.
Брюксел има основание да бъде подозрителен, след като британските митнически власти бяха признати за виновни за толериране на масивна китайска мрежа за измами, избягваща митниците в ЕС, което доведе до тежката глоба в размер на 2,7 милиарда евро от службата за измами в ЕС миналата година. ЕС също трябва да се довери на британските ветеринарни лекари правилно да проверяват хранителни продукти, за да се избегне навлизането на болни животни или нежелани продукти, като измито с хлор пиле, на пазара на ЕС. Бъдеща търговската сделка ЕС-Великобритания обаче може да оптимизира голяма част от митническите проверки или да ги направи напълно ненужни.

Кой как действаше в преговорите? В сравнение с

първоначалната позиция на Обединеното кралство, която предвиждаше митнически проверки на територията на ирландската континентална част (но далеч от границата), Обединеното кралство отстъпи и сега по същество прие предложение за „бекстоп само за Северна Ирландия“, което ЕС предложи още през февруари 2018 г. Това е значителна отстъпка, защото Джонсън преди това категорично отхвърли всяка митническа граница в Ирландско море. Фактът, че Северна Ирландия не се държи изцяло на митническата територия на ЕС, но може да участва в бъдеща търговска сделка в Великобритания, е нещо, което Джонсън може да представи като придобивка у дома.

Демократично съгласие

Новите търговски споразумения ще влязат в сила веднага след приключване на преходния период за Брекзит през декември 2020 г. без гласуване на съгласие в Северна Ирландия. Но след четири години Северна Ирландия ще има думата. Измислянето на механизъм за демократично съгласие е в основата на сделката и бе една от основните пречки в преговорите.
Съгласно договорените условия, Асамблеята в Северна Ирландия ще проведе гласуване в рамките на два месеца преди този четиригодишен период да приключи дали да продължи договореностите или не. Ако тя приеме с обикновено мнозинство, правилата за търговия ще се прилагат за още четири години. Ако правилата спечелят „междуобщностна“ подкрепа в асамблеята, те ще важат за още осем години. Подкрепата на общността би означавала не просто обикновено мнозинство от всички членове, но мнозинство сред партиите от всяка страна на републиканско-юнионисткото разделение, т.е. подкрепата на 60 процента от членовете, включително 40 процента от всяка страна.
Измислянето на механизъм за демократично съгласие е в основата на сделката и бе една от основните пречки за преговори.
Ако обаче гласуването на удължаване не успее да спечели дори обикновено мнозинство, новите правила за търговия ще се удължат само за две години. През този период Съвместната комисия ще трябва да разработи нова система, за да поддържа границата отворена, като същевременно защитава единния пазар. На пресконференция, представяща сделката в четвъртък, Барние описа, че две години са период на „охлаждане“.
„Тази демократична подкрепа е крайъгълен камък на наскоро договорения ни подход“, каза Барние. „Тъй като това ново съгласувано предложение вече не се заменя с последващо споразумение между ЕС и Обединеното кралство, така че има смисъл да се гарантира съгласието.“ Новите договорености са предвидени като постоянна държава, а не „заден ход“, който може да бъде прилага се, докато не бъде създадена алтернатива за замяната му.
И така, какво е новото в споразумението за съгласие? Нищо подобно не беше официално предложено от правителството на Тереза Мей. Механизмът за подробно съгласие беше формулиран за първи път при Джонсън в предложенията, които той изпрати до председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер в началото на октомври.
Той предложи Северноирландското събрание да гласува за търговските договорености преди те дори да влязат в сила, след което да провежда последващи гласувания на всеки четири години. Ако депутатите отхвърлят плана от самото начало, той никога няма да влезе в сила и ако го отхвърлят на по-късна дата, те ще се върнат обратно към „съществуващите правила.“ Никога не е обяснявано напълно какво всъщност означават съществуващите правила .
Кой как се държеше на преговорите? Джонсън отстъпи от първоначалната си позиция, че трябва да има първоначално гласуване, преди правилата да влязат в сила. В същото време ЕС успя да се сдобие с по-силни гаранции за ситуацията, при която договорите се отхвърлят след всеки четиригодишен етап. Основните губещи обаче са северноирландските юнионисти, за който се смяташе, че ще изискват ефективно еднопартийно вето върху плановете. Това вето няма да се осъществи – още една причина, поради която юнионистите в момента отказват да подкрепят сделката.

Бъдещите връзки

Въпреки целия шум през последните дни и седмици около исканията на преговарящите от Великобритания за коренно различна и конкретна политическа декларация, забележителното е колко малко се е променил документът. Новата версия има 141 клаузи – само с шест по-малко от първоначалната, договорена от правителството на Тереза Мей през ноември 2018 г. Някои от тези орязвания са само за да я приведат в съответствие с новото споразумение за оттегляне, като например намаляване на препратките към Северна Ирландия. Новото споразумение дори запазва печатна грешка от оригинала, която в раздел Е посочва тероризма, до „насилствен екстреми[зъм]“.
Въпреки целия шум през последните дни и седмици, забележителното е колко малко се е променил документът.
Дипломатите от ЕС-27 бяха информирани, че британците искат политическата декларация да се основава единствено на споразумение за свободна търговия „и само на това“. Не се случи по този начин. Например клаузите за бъдещо сътрудничество с агенции на ЕС за лекарства, авиация и химикали са идентични. А клаузата за това, че Съдът на Европейския съюз е краен арбитър в спорове, свързани с правото на ЕС, все още е в сила. Разделът за сътрудничеството в областта на сигурността, който Лондон искаше да промени, също е непокътнат.
Най-голямата промяна е в т. нар. Разпоредби за „равнопоставеност“ – степента, в която Великобритания има възможност да подбие регламентите на ЕС по отношение на, например, правата на труда или за околната среда. В срещи с дипломати през последните седмици Барние многократно посочи опасността Великобритания да се изяви като силен конкурент на прага на Европа – опасение, изразено и от германския канцлер Ангела Меркел.
Окончателният текст всъщност включва преработената клауза 77 (която е и преномерирана), която запазва първоначалния ангажимент за „открита и лоялна конкуренция, включваща стабилни ангажименти за осигуряване на равнопоставеност“. Но се отива дори по-далеч: „Като се има предвид географската близост на Съюза и Обединеното кралство и икономическата взаимозависимост, бъдещите отношения трябва да гарантират открита и лоялна конкуренция, включваща стабилни ангажименти за гарантиране на равнопоставени условия.“ В обхвата са въпроси като държавна помощ, конкуренцията, социалните стандарти и стандартите за заетост, околната среда и изменението на климата и данъци.
След това се стига директно до сценария на Барние. „Точният характер на ангажиментите трябва да бъде съизмерим с обхвата и дълбочината на бъдещите отношения и икономическата свързаност на страните.“ С други думи: колкото повече се отдалечава Великобритания, толкова по-малко сладка ще е търговската сделка.
Една ключова промяна е, че препращане към ангажиментите на равни условия, „надграждащи“ тези, посочени в Споразумението за оттегляне (в сега бракувания вариант на Протокола за Северна Ирландия) няма. Консерваторите брекзитъри с удоволствие ще видят това, но не всички техни проблеми ще бъдат разгледани.
Окончателният текст включва преработена клауза 77 (и преномерирана) – но отива и още нататък.
Политическата декларация не е правно обвързваща. Но ако приемем, че нищо друго не се е променило в правно обвързващото Споразумение за оттегляне, освен Протокола за Северна Ирландия (както изглежда), тогава член 184 от този текст все още задължава двете страни да „полагат своите най-добри усилия, добросъвестно“ за изпълняване на намеренията на Политическата декларация. Това е клауза, която е кошмар за торите брекзитъри и ако тя остане в Споразумението за оттегляне, ще бъде много трудно за Джонсън някога да се измъкне от тези ангажименти за равнопоставеност.
Правителството на Великобритания се отказа от схващането, че условията за равнопоставени условия представляват отстъпка на Лондон, като се аргументира, че са „стандартни“ в споразуменията за свободна търговия по целия свят. „Не бих казал, че ангажиментите за равнопоставеност означават стъпка нагоре или стъпка назад от предишните, а по-скоро стъпка встрани, защото се преминава от връзки на по-високо ниво, към които предишното правителство се стремеше, към още едно подходящо за споразумение за свободна търговия. ”

Данък върху добавената стойност

Как ще се прилага данък върху добавената стойност (ДДС) в Северна Ирландия след Брекзит беше един от последните нерешени проблеми в преговорите за сделка. Съгласно действащото законодателство на ЕС всяка държава-членка на ЕС трябва да има ставка на ДДС най-малко 15 процента.
В САЩ стандартната ставка на ДДС е 20 процента, с намалена ставка от 5 процента, която се прилага за някои стоки, и пълни изключения за стоки като детски дрехи, зеленчуци и плодове. В Ирландия обаче стандартната ставка на ДДС е 23 процента, с намалени ставки от 13,5 процента и 9 процента за някои артикули.
По време на преговорите за Брекзит ЕС се притесни, че Великобритания може да приложи ставки на ДДС за стоки в Северна Ирландия, които са по-ниски от тези на Република Ирландия, подкопавайки единния пазар.
Съгласно протокола за Северна Ирландия, правилата на ЕС относно ДДС и акцизите ще се прилагат в Северна Ирландия, като за тяхното събиране ще отговаря Великобритания. Въпреки това приходите в резултат на сделки, облагаеми в Северна Ирландия, ще се задържат от Великобритания, вместо да бъдат прехвърлени на ЕС.
Великобритания също ще може да прилага освобождаване от ДДС и намалени ставки в Северна Ирландия, стига те да се прилагат и в Ирландия. Всички опасения, произтичащи от намаления и освобождаване от ДДС, ще бъдат обсъдени в Съвместната комисия, която може да прегледа как се прилагат условията на настоящия член.
ЕС и Великобритания също се съгласиха да обменят информация за борба с измамите с мита и ДДС.

Какво се случва след това?

Посланици и специалисти по Брекзит от националните столици на ЕС-27 разглеждаха текста на сделката от късната сутрин. Те ще съветват лидерите на ЕС, които ще обсъдят сделката и потенциално ще я одобрят. Всичко това е значително ускорено в сравнение с обичайната ситуация, при която лидерите предпочитат да имат повече време за разглеждане. Политическият натиск да продължи сега, когато има договорена сделка на масата, ще бъде огромен.
В Обединеното кралство юридическото становище на генералния прокурор Джефри Кокс относно сделката за Брекзит ще бъде публикувано по-късно днес, заяви говорител на “Даунинг стрийт” пред журналисти в Лондон. След това ще има гласуване по смисъла на сделката в Камарата на общините в събота, след като депутатите одобриха предложение, което позволява на парламента да заседава този ден.
Лидерът на Камарата на общините Джейкъб Рийс-Мог каза, че на депутатите ще бъде предоставена възможността за тази сделка или без сделка; въпреки това опозиционните партии биха могли да се опитат да предложат други гласувания, например, като например обвържат подкрепата си с провеждане на втори референдум.
Ако сделката бъде отхвърлена в парламента на Великобритания в събота, Джонсън вероятно ще трябва да търси друго разширение към преговорите при условията на Закона на Бен, нов закон, предназначен да предотврати Брекзит без сделка. ЕС може да откаже да предостави на Великобритания повече време, което ще остави на депутатите да изберат да подкрепят ли сделката на Джонсън или да напуснат без сделка.
Ако сделката бъде одобрена от двете камари на парламента в Лондон, тогава действието се връща обратно през Ламанша към Европейския парламент, който трябва да ратифицира текста. Но това би могло да представлява проблем, ако законодателният процес във Великобритания не протече изключително бързо.
Следващата седмица в Брюксел има пленарна сесия на Европейския парламент, но ратификацията във Великобритания може да не е приключила навреме – дори и при най-добрия сценарий. “Ако волята е налице и британските парламентаристи положат усилия, те могат да бъдат готови след седмица. Но дотогава пленарната седмица на Европейския парламент ще приключи”, заяви евродепутатът Йенс Гейер от германските социалдемократи. Ако депутатите пропуснат тази възможност за гласуване на сделката за Брекзит, след това следващата възможност е пленарното заседание през ноември. Но това ще изисква удължаването на срока по член 50.

Какво може да се обърка?

Това все още не е свършена сделка.
Демократичната юнионистка партия, чиято подкрепа е от ключово значение, ако Джонсън иска да прокара сделката си през британския парламент, бързо обяви, че не подкрепя споразумението. “След потвърждение от премиера, че той вярва, че е постигнал велика нова сделка ” с Европейския съюз, ДЮП няма да може да подкрепи тези предложения в парламента”, се казва в съобщение на партията. Без ДЮП изглежда много трудно Джонсън да прокара сделка през Камарата на общините, отчасти защото му липсва мнозинство, а също и защото подкрепата на ДЮП може да му донесе загубата и на друга ключова фракция, брекзитърите тори..
Лидерът на Лейбъристката партия Джереми Корбин разкритикува сделката като по-лоша от тази, която Тереза Мей договори с Брюксел. “Тази сделка на разпродажба няма да сближи страната и трябва да бъде отхвърлена. Най-добрият начин да се подреди Брекзит е да се даде на хората последната дума на публично гласуване”, каза той.
Джонсън тепърва ще трябва да спечели някои от онези бунтовници сред торите, които той изгони от Консервативната партия за гласуване срещу Брекзит без сделка, съобщава в. „Гардиън“. Вероятно той ще се нуждае от подкрепата на почти всичките 21 депутати, които бяха отстранени, за да има той възможност да прокара сделка за Брекзит. /БГНЕС
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827