Учени: Перата са се появили 100 млн. години преди птиците

Наука 09.06.2019 18:06

Перата са се появили най-малко 100 милиона години по-рано от птиците, сочат резултатите от изследване, цитирани от ЮПИ.

Като изпэлзвали данни от областта на палеонтологията и молекулярната биология, учени успели да изяснят еволюционната връзка сред динозаври, птици и птерозаври - подобни на птици летящи влечуги, предаде БТА.

По-рано тази година специалисти откриха пера в птерозавърски фосили. Това е първото доказателство, че погледнато в еволюционен план, перата са се появили далеч преди птиците. "Най-древната птица е откритият в Южна Германия през 1861 г. фосил от Археоптерикс от късния юрски период, макар че наскоро в Китай специалисти попаднаха на малко по-древни фосили от вида - заяви експертът по гръбначна палеонтология Майк Бентън от университета в Бристол, Англия. - Всички тези фосили свидетелстват за многообразие от пера - къси по тялото и дълги по крилата. Но от 1994 г. палеонтолозите спорят относно базираното върху стотици фосили от Китай откритие, че динозаврите също са имали пера."

"Това не е толкова трудно да се предположи - каза палеонтологът Баоюй Цзян от университета в Нанкин, Китай. - Така произходът на перата бе върнат назад във времето поне до този на въпросните подобни на птици динозаври, появили се преди около 200 милиона години."

Но когато в Русия бяха открити подобни на пера "мустачки", които са покривали тялото на динозавър, учените си дадоха сметка, че еволюционната история на перата трябва да се пренапише.

Открития в света на молекулярната биология показаха, че едни и същи генетични пътеки контролират люспите по телата на влечугите, птичите пера и окосмяването на бозайниците. Това за пореден път доказа, че перата може да са се появили по-рано. Нещата се изясниха повече с откриването на фосили от двойка древни птерозаври в Китай.

"Установихме, че много от тези "мустачки" са разклонени - отбеляза Бентън. - Очаквахме да видим единични "кичури" - монофиламенти, но забелязахме цели снопчета и къси пера." /БТА