Лебедовата песен на сръбското църковно влияние в Македония

Избрано 17.05.2019 13:12

Броени часове след като Вселенската патриаршия постави на дневен ред въпроса за статута на Македонската православна църква – Охридска архиепископия /МПЦ-ОА/, Сръбската православна църква /СПЦ/ направи отчаян опит за блокиране на неизбежното получаване на автокефалност на МПЦ-ОА.

Публикуването на “новината” за желанието на СПЦ да “възстанови преговорите с представителите на МПЦ-ОА на ниво комисии” в политическия официоз на властите в Белград вестник “Политика” е най-яркото доказателство за паниката в СПЦ, за нямащи нищо общо с религията грижи и опитът й да се създаде напрежение в македонското общество. Решението на СПЦ, която се смята за “крепост и майка на сръбския краен национализъм”, бе взето след “безпрецедентното участие на президента Александър Вучич в заседанието на Светия архиерейски събор на СПЦ”. Белградските медии открито твърдят, че част от митрополитите са били против присъствието на Вучич.

Тук е мястото да припомним, че точно в. “Политика” най-много и с рядка ожесточеност съобщава в продължение на десетилетия за арестите и физическото ликвидиране на стотици духовници от Македония и особено след 1913 година.

В днешната ситуация единственото нещо, което може да направи СПЦ е да се присъедини към искането на МПЦ-ОА до Вселенската патриаршия за получаване на автокефалност. След искането на Светия синод на МПЦ-ОА до Вселенската патриаршия за разрешаването на нейния каноничен проблем от чисто църковна-каноническа страна този въпрос вече не е възможно да бъде върнат към СПЦ.

Българската православна църква – Българска патриаршия /БПЦ-БП/ е единствената, която има правото да се застъпва и да се бори за признаването на автокефалността на МПЦ-ОА. Още повече, че в нейния устав, тя се явява като наследник и на Охридската архиепископия. След като БПЦ-БП е призната от всички поместни православни църкви, това означава, че всички те признават и нейния устав и нямат право да й се месят по този въпрос.

Като се има предвид дългата ни обща църковна история – като започнем от мисията на славянските равноапостоли Кирил и Методий, личността на Княз Борис I – Михаил, който е изиграл ключова роля при християнизацията на голяма част от Балканите и допринася за успеха на мисията на светите Кирило-Методиеви ученици и започналата славянска писменост, Охридската архиепископия, общата ни Света Екзархия, която е и последната каноническа йерархия на днешната територия на Македония/1941-1945/ преди възобновяването на Охридската архиепископия, БПЦ извърши един изключително важен и правилен дипломатически ход, както от историческа, така и от каноническа гледна точка, чрез създаването на специална комисия към Светия синод на БПЦ, която да подпомогне получаването на автокефалност на МПЦ-ОА.

Тук е мястото да припомним и факта, че първите кълнове на самостоятелния организиран църковен живот, откъдето по-късно израства и възобновената Охридска архиепископия /ОА/, която по примера и на останалите съседни Църкви получава и националното наименование – Македонска православна църква” става благодарение на клирици и вярващи на светата Българска Екзархия, които в никакъв случай не са искали завръщането на сръбската църковна йерархия в Македония, защото тя е инструмент за сърбизацията на населението.

Последното решение на СПЦ е безуспешен опит да се повтори измамата от 2002 година, когато бе предложено т.нар. Нишко споразумение, което имаше за цел създаване на паралелна йерархия в Македония и превръщането на църковния въпрос в практически неразрешим. В началото на 2015 г. сръбските архиереи обещаха да възобновят преговорите, но решиха това да стане чрез… политическа грама в средата на 2019 г.

Сръбският патриарх Ириней и президентът Вучич не просто закъсняха, а извършиха и престъпление, защото в Библията пише – никой да не лъже ближния. Духовният живот в Македония в пъти превъзхожда този на десетилетния й сръбски поробител. И това е така, защото духовността е автентична, а нейните корени дълбоки.

И днес по отношение на Томоса са валидни старите обичаи: Правото да даде Томос остава на Константинополския патриарх, защото по време на Събора в Крит не бе направена никаква промяна в процеса за получаване на автокефалност.

Българската църква има най-голямото историческо и каноническо право да се застъпва за МПЦ-ОА и тя това нещо разбира много добре и най-вече патриарх Неофит, който обеща да направи всичко, което е необходимо, за да се поправи тази историческа несправедливост спрямо МПЦ-Охридска архиепископия. /БГНЕС
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827