За да спрем неграмотността, децата на 4 години трябва да са в детската градина

Избрано 14.09.2017 09:41

Не достигат учители по физика и математика, казва министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

- Г-н Вълчев, заработиха ли наистина от 1 септември мобилните групи, които търсят децата в задължителна училищна възраст?

- С удовлетворение разбрах, че във всички общини екипите са започнали работа и всички институции са се включили. Работят над 1100 групи с 11 хил. души. Има социални работници, полицаи, медиатори. Разработена е информационна система, в която се записват мерките за приобщаване на всяко дете. Разпечатват картите от информационната система с данни за децата, които не са обхванати. Срещат се с родителите. Мерките са разнообразни. С някои деца трябва да работят специалистите в детските педагогически стаи, при други общината трябва да помогне.

- На дискусията за демографията и образованието в понеделник бяхте категоричен, че лишаването на детето от образование е престъпление. Какви трябва да са санкциите към родителите, които не пращат децата си на училище?

- Детето трябва да бъде подкрепяно. Трябва да му се осигурят житейски възможности. Основната част от тях могат да се случат чрез образоването му. Затова и образованието е задължително. Това е универсално право на всяко дете. Държавата трябва да използва всичките си

инструменти

както

за подкрепа, така

и за принуда

в случаите, в които в семейството няма отношение към образованието. Ако един родител увреди физически детето си, това се смята за престъпление. По същия начин увреждането откъм социални и житейски възможности трябва да бъде санкционирано от държавата. Не казвам непременно наказателна отговорност, но родителите трябва да чувстват държавата като закрилник на децата. Ще направим промени в подзаконовата нормативна уредба заедно с Министерството на труда и социалната политика. Ще променим правилника за прилагане на Закона за семейните помощи за деца, така че по предложение на учителите ще се дават помощи в натура. Това ще стане, за да не използват родителите средствата за алкохол и цигари. Детската градина например ще използва парите за храна. Често учителите мият, обличат децата. Учат ги на елементарни хигиенни навици.

- Ще има ли учебници за всички на 15 септември?

- На 15 септември ще има учебници за всички първокласници. Учебниците за 2-и и 6-и клас, за които имаше риск да не бъдат доставени навреме, ще бъдат в училищата. Може би само в някои училища един учебник по английски език, който са избрали сравнително малко училища, ще закъснее до 18-19 септември. Това няма да попречи на учебния процес, като се има предвид, че 15 септември е петък. Учебниците ще бъдат доставени навреме.

- Защо се създаде това напрежение с черно-белите варианти?

- И досега е имало черно-бели учебници, и занапред ще има. По някои дисциплини, особено в горния курс, учебното съдържание не изисква многоцветност. Напрежението бе провокирано от начина, по който те се популяризират, и възможността в един и същи клас да има допълнително разделение на децата. Учениците и техните семейства са различни, но с образователната система не бива да ги делим допълнително. Получих уверение от издателството, че тези учебници няма да бъдат разпространявани. Ще направим промяна в наредбата за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала, която ще определи правото на издателите да издават само един вид учебник от 8-и до 12-и клас - или ще е двуцветен, или пълноцветен.

- От 1 септември над 90 хил. учители получават с 15% по-висока заплата. Това ще мотивира ли младите да изберат учителската професия?

- Силно се надяваме. Заплатата е най-важният фактор. Средната брутна заплата след увеличението ще е 1080 лв. След 4 г. заплатите трябва да бъдат удвоени. Целта е

учителската

да е 120% над

средната за

страната

Разбира се, има и други фактори, които мотивират младите хора да изберат учителската професия. Такива фактори са желанието да работят с деца и да допринесат за обществото.

- По кои предмети има най-голям дефицит на кадри?

- Традиционно има недостиг на учители по информационни и компютърни технологии. Най-притеснителен напоследък е недостигът на учители по природни науки и най-вече по физика и математика. Студентите, които се обучават в тези професионални направления, са сравнително малко. Надяваме се, че политиките, които се предприемат по увеличаване на броя на студентите в приоритетните професионални направления, от една страна, програмите, които ще разработим за обучение на хора от други професии по педагогическа професия, ще помогнат да преодолеем недостига на учители по тези предмети.

- Кога ще внесете предложението 4-годишните също да бъдат обхванати в задължителна предучилищна група и какви реакции очаквате?

- Предвиждаме до края на годината да внесем промени в Закона за предучилищното и училищното образование с предложението за въвеждането на задължителен обхват на децата на 4 години в детска градина. Държа да уточня, че не става въпрос за училище и с учебни часове, а за детска градина, в която преобладават игрите. Анализите показват, че обхватът между 4 и 7 години е ключов за успешната интеграция в училищното образование, особено за децата от уязвимите групи. Ако тези деца не знаят български в 1-и клас, много вероятно е след това образователната система да не успее да ги интегрира. Предучилищната възраст е периодът, в който в най-голяма степен се формират нагласи за учене, най-бързо се развиват интелигентността и езиковите способности. Със сигурност

ще има реакции

против

задължителността на обучението. Ще чуем гласове, че ограничаваме правото на преценка на част от родителите. 97% от децата на образованите родители и в момента на възраст на 4 и 5 г. са в системата на предучилищното образование. От друга страна, 55 на сто от децата на родителите с ниско образование не са включени. Като общество трябва да си отговорим на въпроса кое е по-важно - да ограничим правото на преценка на една малка част на родителите, или да пресечем културата на неграмотността. Срещнах се с деца от 2-и и 3-и клас, които не знаят български. Те не са били на детска градина, поради пътувания на родителите си епизодично са посещавали училище в 1-и клас. На 10 г. не знаят български. Каквато и допълнителна подкрепа да осигурим, не може да помогне. На тях им трябва обучение като на деца от други страни. За да не се стига до такава ситуация, децата задължително трябва да посещават детска градина - не само за да научат български, но и да се социализират.

- Ще има ли закрити училища на 15 септември?

- Тази година има 17 закрити и едно открито училище. На много места мрежата вече е достигнала предела си на оптимизация. През следващата година ще променим системата на делегираните бюджети, така че да позволим в по-голяма степен малките училища да се издържат със средствата, които получават. Надявам се в резултат на това през идните години да намалеят предложенията за закриване на училища. За съжаление, все още има райони с негативни демографски процеси, които водят до закриване на училища. За първи път от тази година ще определим и списък на защитени детски градини.

CV:

Магистър по финанси от Икономическия университет – Варна

През 2002 г. започва работа в Министерството на финансите, като от 2003 до 2009 г. е експерт в дирекция “Държавни разходи”

От септември 2009 до февруари 2017 г. е главен секретар на Министерството на образованието и науката с прекъсване, като е работил и в МВнР като директор на дирекция “Бюджет и финанси”

От 4 май е министър на образованието и науката
CHF CHF 1 2.02049
GBP GBP 1 2.28431
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.63146
USD USD 1 1.83594