Пушачи изкупиха табакерите, за да не гледат ковчези и погребения

България 24.09.2016 05:12

Останали са само сувенирните, които са 10 пъти по-скъпи

Продажбата на тютюневи изделия обаче не е намаляла, отчитат търговци

Пушачите в Ловеч са изправени пред “сериозен” проблем: не могат да си намерят табакери.

В металните опаковки те крият кутиите, върху които от 20 май т.г. бяха въведени стряскащи картинки, показващи пораженията от тютюнопушенето.


Това стана след решение на депутатите, които гласуваха на първо четене промени в Закона за тютюна и тютюневите изделия. Само че вместо да накара закоравелите пушачи да захвърлят цигарите, този депутатски акт ги тласна към проява на изобретателност.

“Първо свършиха табакерите за слим цигарите - тънките 100-милиметрови, които се предпочитат от жените. Аз също пуша и признавам, че никак

не ми е приятно

да гледам ковчег

или погребение

върху кутията”, казва Петя Павлова, продавачка в специализиран магазин за тютюневи изделия.

Търсенето на табакери било няколко пъти по-голямо от предлагането. Собственикът на магазина обяснява, че не може да задоволи клиентите, тъй като в складовете стоката се разграбвала. Явно, че табакерите масово се харчат в цялата страна, смята той. Потвърждават го и търговци от Плевен. И там търсенето на табакери е голямо, показа репортерска проверка.

Има минимална разлика в цената - в Ловеч са по 5 лв., а в Плевен - по 6.

Иначе в магазините за сувенири има луксозни табакери от естествена кожа, които вървят по около 50 лв.

“Това обаче не е артикул за масовия потребител. Пушачът веднага си прави сметка за толкова пари колко кутии с цигари ще си купи. Вземат ги в редки случаи за подарък”, казва консултант в скъп магазин.

Находчиви търговци веднага пуснаха от желаните табакери в т.нар. магазини “Всичко по лев”. Там обаче

ги предлагат в

комплект с

тефтер, запалка

или друга стока,

което ги оскъпява.

Стряскащите снимки и предупредителните надписи, които страната ни въведе заради европейските изисквания за производство, представяне и продажба на тютюневи изделия, не действат според очакванията, смятат пушачи.

“Тези ужасии върху кутиите водят единствено до отвращение. Но не от цигарите, както се смяташе, че ще стане. Най-отвратително е използването на снимки с деца - направо е недопустимо”, възмутена е Милка Кънчева, по професия предприемач.

Изискването 65% от цигарените кутии от двете страни да бъдат заети от зловещите фотоси и предупредителни надписи, всъщност обърква само продавачките.

“Със снимките всички цигари изглеждат еднотипно и когато клиентите поискат дадена марка, трябва време, докато я открием на рафта. Иначе продажбите не намаляха - който си пуши, пак го прави”, казват те.

Никой от продавачите обаче не илюстрира с цифри какви са били оборотите им преди и след въвеждането на зловещите картинки.

Все още в магазинната мрежа се намират опаковки, които са без отблъскващите илюстрации и те може да се продават до изчерпване на количествата, но не по-късно от 20 май 2017 г.

Дотогава повечето пушачи ще намерят начин да се снабдят с табакери.

Много търсени

са кожените

калъфи,

в които се поставя кутията.

Те са по-практични от табакерите, тъй като не се налага папиросите да се прехвърлят.

С един жест предупредителният надпис и стряскащата снимка изчезват от погледа на пушача - просто престават да нарушават комфорта му.

“Каквото и да слагат на цигарите, не мога да спра да пуша. Парите не ми достигат, но

между хляб

и цигара

избирам

второто

Знам, че е идиотско, но това е положението. Що се отнася до отвратителните снимки, просто не ги забелязвам”, категорична е Таня Сотирова от Ловеч, която пуши вече 40 г.

И психолози смятат, че не този е начинът за отказване на заклетите пушачи. Всеки сам трябва да реши дали да продължи, или да спре да си вреди. Особено важна в случая е мотивацията.

От екипа, работил върху избора на картинките, признават, че те били дълго мислени

Първоначално

имало доста

по-стряскащи

изображения,

но естетическото чувство надделяло и те били премахнати.

“Какви бяха естетическите съображения за поставянето на мъртъвци и ковчези?”, пита Милена Христова от Ловеч. Жената е дълбоко религиозна и според нея зловещите картинки имат различни аспекти на възприятие и тълкуване.

“Против съм да бъдат поставяни покойници върху цигарени кутии като нагледна агитация. Това е изключително скверно. Гавра със смъртта е. Всичко оправиха в държавата, та опряха до тютюнджийския проблем”, гневи се пушачката.

Според търговец в павилион за тютюневи изделия

поскъпването

на цигарите

през 2009 г. имало по-положителен ефект и довело до спад в броя на пушачите. Сега имало клиенти, които просто казвали: “Дайте ми кутия с не толкова грозна и не стряскаща снимка.”

Силиконови калъфи крият страшните картинки

Най-актуалният аксесоар за пушачите са силиконовите калъфи, които обличат цигарените кутии. Основното им предназначение е да скрият зловещите картинки. Едновременно с това обаче те се превръщат и в мода, подобно на калъфчетата за мобилни телефони.

Първите се появиха в София и по-големите градове на втория месец от масовото “брандиране” на цигарите със стряскащите кадри. Постепенно едноцветните калъфи бяха разнообразени и с всякакви картини - абстрактни принтове, с животни или цветя. Цената им е колкото на купия от скъпите цигари, а вече има и по-евтини картонени.

Картинките влияят по-силно от думите

Психолози от 4 американски университета направиха първото реално изследване за влиянието на неприятните картинки по кутиите с цигари. Учените съставили група от 293-ма пушачи на средна възраст 34 г. В нея били включени 161 мъже и 132 жени, всеки от тях всекидневно изпушвал между 5 и 40 цигари.

Учените установили, че картинките, изобразяващи негативните последствия от пушенето, предизвикват по-силна отрицателна реакция у пушачите, отколкото чисто текстовите послания.

Графичните изображения получили средна оценка 5,30, а изцяло текстовите предупреждения - 4,52.

Всеки понеделник в продължение на месец всеки участник в изследването получавал седмична дажба цигари от избрана от него марка с напечатани върху кутиите предупреждения от различен тип (различни картинки или пък само текст).

На кутиите с цигари имало 3 вида предупреждения: изцяло текстови (“Пушенето може да доведе до животозастрашаващи заболявания на белите дробове”), изцяло визуални (9 различни картинки, изобразяващи последствията от болестите, причинени от пушене) или пък комбинирани - картинка и кратко описание на вредата от пушенето.

Докато траел експериментът, никой не отказал цигарите. Някои от участниците изказали намерение да се откажат от пушенето в бъдеще, но не се знае дали са го направили./24chasa.bg

CHF CHF 1 2.01778
GBP GBP 1 2.2902
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.65181
USD USD 1 1.83853