Шефът на НАП Бойко Атанасов: Засилени проверки на онлайн търговията и за скрити заплати

България 04.03.2015 07:18

- Данъчната кампания започна, г-н Атанасов. С какво е различна?
- Тя е първата кампания, в която комуникацията между нас и клиентите ни може да бъде изцяло електронна. Всеки притежател на ПИК-код, а такъв вече имат 200 000 души, може да подаде декларацията за доходите, да провери онлайн задълженията си, осигурителния си доход, да направи справка за вноските си за втора пенсия. Всеки ден 700 души заявяват и получават такъв код. Мисля, че именно той ще се докаже като най - ефективният инструмент в тази данъчна кампания. Освен че е
безплатен, той е и безсрочен. В близките месеци предстои с него да се ползват и електронни услуги от други ведомства. Представете си, че от вкъщи или от офиса с ПИК кода си вие можете да контролирате цялата информация за вас или вашата фирма. Очаквам до края на април 2015 г., когато е крайният срок за подаване на данъчни декларации, всяка трета лична декларация да е подадена онлайн. За следващите 3 г. очаквам да минимизираме напълно контакта лице в лице между служители на НАП и граждани.
- Ще има ли и други стимули за онлайн плащане?
- Визията ни е до края на годината да активираме нова услуга, при която всички да плащат задълженията си само с едно натискане на бутон, елиминирайки всички досегашни ръчни операции. Амбицията ни е чрез инвестиция в електронните услуги да улесним максимално плащането на данъци, като ценим и пестим времето на всеки, да премахнем разходите за придвижване, паркиране, редене по опашки и т.н.

- Колко хора и фирми очаквате да обявят доходите си? Ще се увеличи ли броят на милионерите?
- До края на кампанията предвиждам да се подадат над 1 млн. данъчни декларации.
Дали броят на милионерите ще се увеличи, не е най-важният акцент. Обяснявам защо - приходите от данъка върху доходите зависят най-вече от милионите работещи и самоосигуряващи се българи, отколкото от високодоходните групи. 

По-важният въпрос е каква част от хората декларират и плащат реално дължимото и какви стимули имат за това. Плащането на данъци е много по-силно влияещо се от нивото на доверие между граждани и държавно управление, отколкото от страха от санкции. Затова основният ни акцент е да насърчаваме доброволното плащане, да имаме добра комуникация с гражданите и да улесняваме плащането. Разбира се, санкциите са част от мерките и те могат да бъдат и са работещи при грубо и системно нарушаващите правилата.

- Май завинаги ще си останат тайна хората с тлъсти банкови сметки в Швейцария, а и в други държави. Има ли НАП поне информация за тях?
- Официалният източник на информация за български граждани с банкови сметки в Швейцария е споразумението между ЕС и Швейцария за прилагане на мерки, еквивалентни на тези, заложени в европейското законодателство за облагането на доходи от спестявания. Съгласно него доходите от лихви по сметки на български граждани в швейцарски банки подлежат на облагане с данък, ако те не се съгласят самоличността им да бъде разкривана. Този данък се превежда при нас, но ние не получаваме информация за това чии са доходите от лихви. За 2013 г. размерът на удържания в Швейцария данък върху доходите от спестявания под формата на лихвени плащания, преведен по сметка на НАП, е около 900 000 лв. Ние разполагаме официално с персонална информация само за вложители, съгласили се самоличността им да бъде разкрита, с оглед да не им бъде удържан данък върху лихвите.

- Как планирате да вдигнете събираемостта?
- Лично аз и екипът ми нямаме съмнения, че ще се справим успешно. Основните ни приоритети тази година са три: още по-качествени и ефективни процеси по събиране, внедряване на нови електронни услуги и осигуряване на данъчен контрол, на база управление на риска. Основният фокус вече ще е незабавният контакт с фирми и граждани, невнесли в срок задълженията си.

 Говоря за навременна връзка с длъжника с цел напомняне за издължаване и консултиране в случай на финансови затруднения. Според изследвания във Великобритания и Канада ранният контакт с длъжника е много по-ефективен и за двете страни. Резултатът за данъчната система е подобряване на събираемостта и намаляване на разходите за тежките процедури по принудително изпълнение. Най-важен е резултатът за клиента- при личния контакт пред себе си той има партньор, а не чиновник формалист.

- Хазната губи много от ДДС заради фирми, които я източват. А когато се установи контакт, той не носи нищо, защото нямат имущество или активи.
- В сферата на данъчния контрол приоритет за нас, разбира се, е ДДС. Тази година действията ни ще са насочени към рисковите хранителни продукти. Вярвам, че можем да реализираме цялостна концепция и визия на организацията за събиране. Следва да оптимизираме документите, представящи ни пред обществото - етичен кодекс, харта, код на поведение на служителите и комуникация на ясни очаквания към поведението на данъкоплатците. Очакваният резултат ще е дългосрочен - професионално бизнес отношение към клиентите и прозрачна комуникация с видимост към политиката за развитие на НАП. Моята цел е устойчивост на постигнатото доверие.

- Как ще събирате стари, вече забравени здравни вноски?
- В последните 3 г. преизпълняваме приходите от здравни вноски. Общо постъпленията за този период са 4,7 млрд. лв., а сумите над планираните, насочени от нас към здравната каса, са близо 200 млн. лв. Много спекулации се изговориха за броя на здравно неосигурените и респективно за потенциалните приходи от техните здравни вноски. Последният направен анализ е от август 2013 г. Затова в момента експертите на НАП подготвят актуален анализ на риска с цел в началото на март, заедно с министерствата на финансите и на здравеопазването, да обсъдим конкретни съвместни действия. Сериозно внимание заслужават и законодателните промени, предлагани от министър Москов, които ние подкрепяме. 

- Дългове за колко милиона са изчистени или отписани с използването на ПИК. Въвеждането му дисциплинира ли работодателите?
- ПИК е преди всичко инструмент за информираност на служители и работодатели. Кодът дава възможност всеки гражданин да провери дали има задължения, които подлежат на погасяване по давност. Има около 70 000 искания за погасена давност за последните
18 месеца. С ПИК човек може да провери онлайн в реално време дали работата му на пълен работен ден като факт е коректно подаден към НАП, дали заплатата му, "давана на ръка", е същата или различна от дохода, върху който е осигуряван. Практиката показва, че има хора, които не се интересуват от това кога ще се пенсионират или кога ще им се наложи да получат обезщетение от НОИ. Нашите данни показват, че все повече са служителите, за които трудовите и осигурителните им права са важни. Получаваме постоянно сигнали, работим активно и с Инспекцията по труда и виждам тенденция все по-често служителите да настояват за осигуряване на реалния си доход. Категорично резултатът от внедряването на ПИК има и дисциплиниращ ефект за работодателите.

- Възникна спор около тълкуване на НАП за възстановяването на данък за хората с минимална заплата. Партийни централи ви обвиниха, че чрез инструкции променяте закона. 

- Не променяме законите, само съблюдаваме за стриктното им прилагане. При предишния парламент е приета ограничаваща разпоредба, която стеснява много кръга на ползвателите на облекчението. И това е позицията не само на НАП, но и на министерството на финансите, както и на настоящия парламент, който отмени тази разпоредба. По предварителните ни оценки над 90% от хората, работили на минимална заплата през 2014 г., са имали друг доход, което прави ползването на облекчението невъзможно.
- Има ли промяна в "картата" на рисковите браншове?
- Безспорно водещо и приоритетно за нас е разкриването и предотвратяването на измамите с ДДС. Най-значимите нови фискални рискове за тази година са т.нар.
пари в плик, тоест осигуряване на лицето на по-малък от реалния доход, електронната търговия, заемаща все по-голям дял от стокооборота и осигурителните рискове при самоосигуряващите се лица. Планираме съвместна комуникационна кампания с инспекцията по труда, с браншови, работодателски организации и синдикатите, насочена към хората, работещи на трудов договор. Целта ни е да разясним последиците от фиктивното осигуряване. Ще комуникираме и пряко с големи работодатели с рисково поведение. 

- Ако обобщим, тази година ще бъде година на електронните услуги. Какво е финансовото им изражение?
- Очевидно е, че бъдещето е в електронните услуги. Ние сме най-добрият пример в това отношение - близо 90% от всички електронни услуги в държавата са наши. Електронната комуникация с нас пести средно на година над 300 млн. лв. на бизнеса и гражданите - както преки, така и косвени разходи. Като допълнителна полза онлайн услугите премахват и риска от технически грешки. С увереност мога да кажа, че всяка година електронните услуги, предоставяни от нас, ще се увеличават. Визията, която следваме, е не да чакаме нещо да се промени в обстоятелствата, а ние да предвиждаме ситуацията и изпреварващо да променяме системата.

CV

l Роден на 10 ноември 1970 г. в гр. Търговище

l 1995 г. завършва Университета за национално и световно стопанство

l Работи в системата на НАП от 1996 г. Бил е началник на данъчна служба “Люлин”, заместник териториален данъчен директор в ТДД- София, и териториален директор на НАП - София.

l През февруари 2009 г. става заместник директор на приходната агенция

l От 2013 г. е изпълнителен директор на Националната агенция за приходите /24chasa

CHF CHF 1 2.02049
GBP GBP 1 2.28431
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.63146
USD USD 1 1.83594