8 от най-известните "епидемии" в интернет

Любопитно 01.09.2014 20:27

Животът в XXI век е основно виртуален. Докато преди 200 години приказките и крилатите фрази са се предавали от уста на уста, то за да се доберем до днешния им еквивалент, е нужно само да влезем в мрежата. Така нещо случило се например в Южна Корея стига до САЩ с едно кликване на бутона на мишката. А чрез смартфоните и таблетите сме в течение на всичко, което се случва в социалните мрежи. И ако сме изпуснали нещо, то винаги ще се намери някой да го публикува там.

По този начин всекидневието във виртуалния свят се случва няколко пъти по-бързо, отколкото в реалния. Там се налагат нови моди всеки месец, които като вирусен колонизатор обикалят и завземат цялата планета. Има логично обяснение за тях. Според американско проучване от началото на годината имаме положително, отрицателно или безразлично отношение към всичко, което попадне в полезрението ни. Способни сме, разбира се, да споделим с онлайн приятелите си само онези неща, които будят крайна емоция - смях, радост, ярост или пък гняв. Така поставяме в зрителното поле на други 400-500 и дори повече души нещо, което на свой ред те предават нататък. То еволюира в нова картинка, видео или виц. За разлика от истинския вирус обаче виртуалният умира в момента, в който се появи нов. И ако случайно сте изпуснали някой от феномените през последните 1-2 години, който се предава от статус на статус, ето 10 от най-известните.

1. "Предизвиквам те"

Нещо като "Истината или се осмеляваш", само че я има само опцията "осмелявам се". Предизвикателствата в интернет са като онази фраза: "На бас, че не можеш", с която децата се подстрекават едно друго. Разликата е, че при интернет предизвикателствата не е задължително някой да предизвиква персонално друг човек, защото има достатъчно отегчени, които да се навият да изядат, да речем, 10 люти чушки за минута и половина, без да пият например мляко, за да тушират изгарящото усещане. Или пък да се разходят до магазина голи. Най-популярно и актуално обаче си остава предизвикателството "Ледената кофа". Може би защото чрез него се организира мащабна акция по набиране на пари за болни хора. В чужбина по този начин се обърна внимание и на редкия синдром на Лу Гериг (амиотрофична латерална склероза). На родна земя всеки има своя кауза. А дали става дума за обикновен пиар, никой не се вълнува, защото чрез него се помага на хора в нужда.

2. "Какво казва лисицата?"

"Котката казва "мяу", кучето казва "бау", но има един звук, който никой не знае. Какво казва лисицата?", пее дуетът норвежки комедианти "Илвис". Борд и Вегард Илвисокер записват песента си "Лисицата" за авторското им предаване миналата година. Вероятно изобщо не са очаквали, че закачката им ще излезе извън пределите на страната и над 400 млн. души по света ще се забавляват с нея. Така или иначе след парчето тръгнаха всевъзможни шеги под формата на картинки с обидени лисици, които упорито мълчат. Появиха се и вечните моралисти, които възроптаха, че има сериозен шанс след тази песен цяло едно поколение деца да твърди, че лисицата казва "Ринг-динг-динг-динг-рингединг", както твърдят норвежците.

3. Селфитата

Селфита се правеха още преди последното раздаване на оскарите, на което водещата Елън Дедженеръс се щракна на сцената с Дженифър Лоурънс, Мерил Стрийп, Джулия Робъртс, Кевин Спейси, Брад Пит, Анджелина Джоли. Дори преди Обама да измайстори фотоса си с Камерън и Торнинг-Шмит на погребението на Нелсън Мандела в края на миналата година. Още в ерата на първите телефони с камера, които правеха ужасно размазани снимки, сайтовете за запознанства бълваха от фотоси на момичета с изопнати напред устни и кльощави момчета, демонстриращи коремни мускули. Тогава може би никой не обръщаше особено внимание на подобни автопортрети, защото те си нямаха име. Бяха един обикновен акт на самовлюбеност. Когато обаче звездите започнаха да си правят селфита, те неизбежно станаха модерни.

4. Туъркинг

Списъкът на вирусно разпространяващите се явления в интернет би бил непълен, ако в него не фигурира туъркингът. Думата намери своето място в речника на Оксфорд миналата година. Феноменът представлява индивидуален провокативен женски танц, при който бедрата задвижват задните части и те се тресат. Движението съществува също от години, но го популяризира тийнидолът Майли Сайръс на миналогодишните награди на MTV.



5. Хаштаговете

Хаштагът е нещо като неувяхваща мода. Той представлява линк под формата на дума с диез отпред. Ако например сте сложили хаштаг "кафе" в публикацията си и кликнете върху нея, тя ви води към тайнствено място, където хиляди като вас са оставили снимка или най-обикновено кратко съобщение по темта.

Хаштагът е неделима част от социалните мрежи инстаграм, фейсбук и туитър от години, но стана модерен едва миналата година. У нас доби популярност след протестите в София срещу правителството. Оттогава досега правилата в използването им малко се промениха. Вече рядко се вижда само по един хаштаг в публикация. Обикновено са няколко, а най-добре цяла верига от хаштагове в смислено (а понякога и безсмислено) подредени думи.

6. Киселата котка

Всеки е виждал снимка на киселата котка. Истинското име е Тардар Соус и е домашната любимка от смесена порода на американката Табата Бунденсен. Славата идва, когато Браян - братът на собственичката , качва нейни снимки и видеа в ютюб. Потребителите на сайта забелязват, че тя гледа ужасно лошо, и така се заражда образът на киселата котка, която е винаги недоволна от нещо. Появяват се тонове нейни колажи в интернет, под които винаги има някакъв силно саркастичен текст. Тардар Соус става толкова популярна, че има предложения да издаде книга, календар, да участва в реклами за котешка храна и да започне бизнес с тениски със свои снимки.



7. Вампирските книги и софтпорно романите

Този вид книги съвсем не може да се наредят сред литературните шедьоври. А причината да са най-продаваните е, че таргет групата им са представителките на нежния пол. Отчаяни домакини и романтични тийнейджрки винаги е имало и ще има. И едните, и другите мечтаят да намерят своя принц на бял кон, но той вече е красив кръвосмучещ или не принц, който има някаква житейска драма. Тя, разбира се, може да бъде преодоляна само с помощта на главната героиня. Секс сцените с връзване през 2 страници като в "50 нюанса сиво" вече са екстрата, която надминава дори едновремешните блудкави еротични романи.



8. "Харлем Шейк" и "Гагнам стайл"

Танцовото шоу "Харлем Шейк" наследи популярността си в интернет от корейския рапър Сай и неговия конски танц.

"Гагнам стайл" беше хитът на 2012 г., който събра милиони почитатели, а "Харлем Шейк" направи същото със скоростта на светлината през 2013 г.

На фона на корейското парче се имитираха едно към едно стъпките на Сай.
За сметка на това "Харлем Шейк" впрягаше въображението на представители на стотици националности в името на оригиналността и абсурдността.

Колкото по-изчанчено изглеждаха хората, кълчещи се под ритмите на пулсиращата музика, толкова по-добре. /24chasa.bg

CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827