Шалтер без капак убил Цвети в асансьора?

България 21.08.2014 22:10

Главният шалтер, който изключва скоростния ограничител на асансьора убиец от столичния кв. “Гео Милев”, е бил без капак. Това показва предварителната информация за изясняване на причините за аварията, която са установили инспектори на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, пише "24 часа". Това може да е причината за смъртта на 46-годишната Цветелина Радунчева.
Днес сутринта те са направили повторен оглед в бл. 115 и са иззели части от асансьора, които са дадени за изследване в 4 лаборатории, за да се види дали са имали фабрични дефекти. Резултатите се чакат утре.

Все още е мистерия защо едновременно със скъсването на двете въжета не се е задействал и захващащият механизъм на кабината. Скоростният ограничител е от изтласкващ тип и е сменен при ремонта на асансьора. Бил турско производство от март 2009 г. на фирма “Аспар”.

При него номиналната скорост е 0,63 метра в секунда и се задейства при превишаването и? на 0,89 метра. Възможно е липсата на капак на шалтера да означава, че той е бил изключен.

Масова практика е техниците да елиминират задържащото устройство, за да не се налага да ходят често да освобождават заседнали кабини. Според данни от инспектори дори има криминални случаи като пълнене на отворите с пирони, за да не се отворят клиновете. При конкретния асансьор е безспорно, че клиновият механизъм (десният е бил касета с ролка) не е сработил ефективно. (Виж схемата) Има следи от триене по дясната релса на Т-образен профил от вътрешната страна на 3-ия етаж. Няма видими следи от триене по другата релса. Няма такива и по ролковата касета и клиновия механизъм.

Още множество нарушения са открили проверяващите инцидента. Например стъклата на шахтовите врати са били от обикновено стъкло, а трябва да са от армирано. Старият повдигателен механизъм е работел с 2 въжета. Той е подменен с нов, който е от различен тип и е предназначен за 4 въжета. При преустройството обаче са поставени само две. Те са били едно до друго, а е трябвало да бъдат разположени през едно.

Повдигателният механизъм е с малка фрикционна триеща шайба и се е наложило при преустройството да се монтира допълнително отклонителна ролка, която е заварена към стария фундамент. След инцидента тя е изместена чрез усукване. Диаметърът на отклонителната ролка е 120 мм, а на носещото въже - 10 мм.

Новият повдигателен механизъм е произведен в Италия от фирма Liftex, модел LM 73, с мощност 3,7 киловата. Подменено е и таблото за управление, като то е без задължителната маркировка СЕ и липсват данни за производителя.

При огледа е установено, че двете скъсани въжета са били силно износени. Имали си множество скъсани телчета и стружки от тях по повдигателния механизъм и кабината. За носещите въжета не са предоставени сертификати за качество.

По инструкция дебелината на въжетата на асансьора е трябвало да бъде поне 11 мм, защото етажността е 10 спирки и машинно помещение. След преустройството обаче са поставени въжете с диаметър 10 мм, тоест по-малък от изискващия се.

Според експертите причината за бързото им износване и скъсване е също така и малкият размер на отклонителната ролка, през която минават носещите въжета. По стандарт се изисква отношението между делителния диаметър на триещите шайби, барабаните и ролките на въжетата и номиналния диаметър на носещите въжета да е най-малко 40. Това означава, че отклонителната ролка трябва да е поне 400 мм, а тя е 120 мм. И трите фирми, които са замесени при инцидента - ТПК “Витоша лифт”, която го поддържа, “НБ Лифтконтрол”, която е орган за технически надзор, и “Софлифт”, която е правила преустройството, са отказали да предоставят документи за досието на съоръжението и извършения ремонт.

Затова от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор са изпратили спешни искания до разследващите органи да се изиска техническата документация.

За експертите буди недоумение фактът, че след преустройството се е налагала честа смяна на носещите въжета на 2 години и бързото им износване. Шахтата на асансьора е била пълна с отпадъци, което е нарушение на нормативните изисквания. Машинното отделение пък се е ползвало за склад за материали и резервни части, което също е забранено.

Производител: Има мафия, дават се по 5 млн. лв. рушвети

Мафиотска структура е причина за безобразията при безопасността на асансьорите, заяви вчера Илия Златанов, член на УС на Българската асансьорна асоциация и производител на асансьори. Според него всичко е започнало още през 2003-2005 г., когато е трябвало да бъдат определени органите, които да правят контрол.

Тогава са избрани само 2 фирми - “Лифт стандарт” на 75-годишния Григор Лилов, който бил подставено лице на човек от инспектората на министерството на икономиката, и замесената при инцидента “НБ Лифтконтрол”. Така към тях били принудително насочени хиляди асансьори. В схемата била замесена и шефката на евроинтеграция в икономическото министерство Силвана Любенова, която се противопоставила на въвеждането на европейските норми за асансьорите у нас.

Умишлено се оставят стари асансьори, за да може да се прибират рушвети, че не ги спират - представете си по 20-30 лв. за 100 000 съоръжения какво прави, каза Златанов. Според него рекетът може да се оцени на 5 млн. лв. на месец. Важните играчи били бившият шеф на агенцията по технически надзор Юлиян Иванов и съпругата му Ива Иванова, която била началник на правния отдел.

Всички тези периодични прегледи се правят в кръчма на 2 ракии и една мешана салата, обясни производителят. Иначе, ако се изпълнят по наредба, са включени 36 точки за проверка, които отнемат 4 часа на двама техници.

Често захващащият механизъм, който трябва да заклини кабината при скъсване на въжетата, се блокира, потвърди и Златанов. Понякога това ставало заради боклуци по ролките и те клеясвали. Имало обаче и случаи, когато техниците умишлено премахвали скоростния ограничител. Това ставало, като се пренатягала една пружина.

Има 2 гайки с една пломба, която се маха, обясни Златанов. Така назъбените ролки, които трябва да блокират кабината в релсите, не могат да се издърпат.

Дори и клинът само от едната страна да се задейства, кабината пак ще спре, защото ще се изкриви, твърди специалистът. Производителите имали и инструкции при колко задействания устройството трябва да се подмени. Това обаче не се правело.

От Българската асансьорна асоциация многократно са пращали сигнали до прокуратурата, но досега не им било обръщано внимание.blitz.bg


CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911