Красимир Лалов: Турция наруши всички правни норми

Избрано 12.02.2014 09:20

Със зам.-председателя на Националното сдружение на българските превозвачи Красимир Лалов разговаря Светослав Метанов: 

- Г-н Лалов, как се стигна до ескалацията на напрежението и до затварянето на границата с Турция?
- Проблемите се трупат от години. Преди четири години ние денонсирахме спогодбата с Турция. Нова не сме подписали и остана да важи старата, която е още от 1977 г.
Предисторията е, че преди 15 г. турските превозвачи на база икономически помощи от различни места започнаха много бурно да развиват своя товарен транспорт и искат да заемат своето място в тази търговия. Дотогава ние обслужвахме превозите им - в началото чрез СОМАТ, а след 1989 г. новите частни български компании много бързо навлязоха в турския транспортен сектор. Оттам се появиха антагонистичните отношения между двете страни, защото и двата сектора се развиваха бурно. Естествено за кой ли път не се прояви политическа далновидност да се либерализира транспортът между двете страни. Така нещата стигнаха дотам, че в момента Турция като по-силна икономически дърпа нещата към себе си и не иска да се съобрази с никакви международни правни норми. Съобразява се с правила, които сама си измисля.

- Кой е виновен за тази ситуация?
- Всички управляващи до момента определено имат вина. Целият проблем бе оставен да се решава от ниво максимум министър на транспорта, сложността на проблема бе подценена. За такъв казус определено трябваше да има срещи на по-високо ниво. Турците успешно извиваха ръцете на нашите транспортни министри без значение от имената им и политическата сила, която ги е пратила на поста.

- Добре, но миналата седмица, след като турският външен министър отмени визитата си у нас, президентът Росен Плевнелиев каза, че никога досега българо-турските отношения не са били толкова добри!
- Аз гледам фактите. Кой какво казва, си е за политиците. Напрежението не само че го има, но и ескалира. Турската страна се интересува само от транзита през България. Нас също ни интересува транзитът през южната съседка, защото фирмите ни возят доста успешно към Грузия и Казахстан. Също така сме готови да навлезем, ако се отворят пазарите на Иран, Ирак и Сирия. Имаме силни традиции и добро име в тези страни и е съвсем нормално Турция да гледа как да ни измести от тези превози, за да бъдат заети доставките от местни компании.

- В слаба позиция ли е България в конфликта за транспортните разрешителни?
- Не може да се каже, че сме в слаба позиция. Въпросът е на кого от управляващите колко ще му стиска да удари по масата и да каже: Дайте най-накрая да спазваме международните норми. Нищо повече не е необходимо. Въпросът е международният транспорт да се извади като приоритетен отрасъл. Секторът храни около 800 хиляди души у нас.

- 800 000?!
- Не говоря само за заетите в сектора - това са и семействата, и роднините им, които чакат прехрана от нас. В обезлюдените региони - Враца, Монтана и Видин, международният транспорт е основният работодател. Реално на шофьорите разчитат цели области.

- Като че ли вашият бранш трудно стига до единна позиция, която да представи на държавната администрация.
- Браншът има единна позиция. Лошото е, че държавата така и не реши да каже кой представлява бранша и кой не. Предложили сме решение на проблема още когато министър Папазов встъпи в длъжност. Но явно картофът е доста горещ и не изнася някому да го извади от огъня. Границата с Турция реално бе затворена не от някоя от браншовите организации, а от малки превозвачи, които не членуват никъде. И никой не може да каже кой е виновен за затварянето на границата. В нощта срещу вторник замалко не се стигна до трагичен инцидент на Капитан Андреево. Когато няма регламентиран бранш, отговорността е ничия.

- Вие подкрепяте ли затварянето на границата?
- Въпросът вече не опира до одобрение. Тези хора вече 20 дни са без никакви доходи. Камионите им са купени със заеми. Тези наши превозвачи, които затвориха границата, са притиснати до ъгъла. Те няма накъде да мърдат. Това са фирми с един, два или три камиона. Често това са баща и син, които карат непрекъснато. Тези хора сега не получават нито стотинка, а трябва да обслужват кредити, да внасят застраховки и т. н. Откъде да платят?
Турската страна едностранно ни лиши от достъп. Без никакви правни основания. Служиха си с манипулации и лъжи в техните медии. Нашата администрация им осигури 15 000 разрешителни с цел да не спира трафикът, докато се организира среща и се намери нормално решение. Но турците скриха от превозвачите си разрешителните и те се изнервиха и настръхнаха. Започна една наистина злостна кампания срещу България, което не им прави чест.

- Кой има интерес срещу България да се води “злостна кампания”, както се изразявате?
- За разлика от България техният бранш е силен. И председателят му е доста силен икономически субект, който може да формира държавна политика. Ние сме го виждали с очите си как той коригира позициите на турската администрация и се вземат решения, които са изгодни на тези хора.
Ние просто искаме ясни правила, които да се спазват от двете страни на границата.

- Какво може да предприеме България в тази ситуация?
- Ситуацията е доста сложна. От една страна, затварянето на границата е минус за държавата. Ние сме задължени да не възпрепятстваме по никакъв начин транзита на стоки, хора и услуги. Проблем е, че България няма силно лоби в Съвета на министрите на транспорта в ЕС и може би ни липсват достатъчно административни умения да защитаваме своите интереси. Всичко трябва да е на база документи и международни стандарти, защото правото е на наша страна.

- Не е ли парадоксално Турция да създава проблеми, при положение че тя няма интерес износът да се забавя и оскъпява, а точно това се случва, когато се заобикаля България?
- Казах ви, че в случая става дума за силни хора, които могат да влияят директно на правителството в Анкара. Там общественият и държавният интерес минават малко на заден план.

- Мислех си, че това го има у нас, но не и там?
- Защо ги мислите, че са по-прости от нас? Това го има навсякъде, където държавата го разреши. Разгледайте още един аспект. Голяма част от действащите предприятия у нас са изградени с турски инвестиции, а проблемът с разрешителните пряко засяга тези компании. Те удариха сами себе си. Освен това 30-40% от малките превозвачи, които сега страдат най-много, също са на хора с двойно гражданство от т. нар. смесени региони. Логиката в действията на Турция просто се губи.
Не забравяйте, че през март там идват общински избори, които не се правят по-различно, отколкото в България. И там им трябват пари, и там ги тресе балканският синдром.

- Президентът на турската автомобилна администрация Четин Нихоглу в понеделник заяви пред в. “Хюриет”, че проблемът се дължи на “две български фирми, разраснали се твърде много през последните години”.
- Точно за този човек ви говорех. Всички знаем за кои фирми говори. Но въпросът не е в това. Преди 4-5 години проблем им беше СОМАТ. Никой от турска страна не е казал: “Пречат ни с първо, второ, трето.” Става дума за фирмите ПИМК и Петко Ангелов. Те не им пречат с нещо друго, а с това че първата има 700 камиона, втората - 300-350. Но това, че развиваш и управляваш успешен бизнес, не е престъпление. И още нещо важно - нашите фирми не возят директно в Турция, а като подизпълнители на местни превозвачи, които реално прибират горница върху всеки курс. Печелят между 300 и 500 евро от всеки тир. Не пречим по никакъв начин на тяхната икономика.

- Подкрепяте ли действията на транспортното министерство по проблема с разрешителните?
- И Националното сдружение на българските превозвачи, и Съюзът на международните превозвачи сме застанали със своя авторитет зад гърба на “Автомобилна администрация”. Знаем, че няма да е лесно. Можем да потърсим и подкрепа от ЕС, но трябва да се обясни ясно какъв е проблемът. Турците не се подиграват нито с французите, нито с германците, нито с австрийците. На мушката сме ние, румънците, чехите. Старите членки на ЕС нямат проблеми, но пък и те не возят до Турция или Сирия. Те не стигат по-далече от Никелсдорф (границата между Австрия и Унгария).

- Кога ще започнат фалитите, ако продължи тази ситуация?
- Те отдавна са започнали, защото проблемът с транспорта не е само този. Сивият сектор е голям бич, което е характерно за доста браншове в нашата държава.
При нас е същото както при автобусните компании. Само че те поставиха ребром проблема за разлика от нас. Фалитите при нас са всекидневие.

- Ще вземете ли пример от колегите си с автобусите?
- И ние можем да кажем, че спираме трафика. Какво ще стане тогава? Нали ние снабдяваме цялата икономика. Ако спрем за пет дни, ще стане страшно, но не смятаме, че трябва да се извиват ръце. Диалогът най-накрая трябва да се получи. Контролът на “Автомобилна администрация” в момента е само върху легалните превозвачи. Нашите фирми ги проверяват по 3-4 пъти в годината, защото ни има в списъка. Можеш да почукаш на вратата и да поискаш документи. Нелегалните никой не ги търси, въпреки че отдавна сме обяснили колко лесно могат да ги намерят. Пак опираме до това, че или нямаме желание, или нямаме политика в бранша. /trud.bg

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911